OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Vi söker dig som med entusiasm och kompetens vill leda och fortsatt utveckla arbetet inom missbruksvården i Ale. Till din hjälp har du fem socialsekreterare, tre kuratorer inom Mellanvården som erbjuder unga vuxna 18-35 år stödjande insatser genom deltagande i daglig verksamhet, aktiviteter och individuella stödkontakter, samt en kurator och två behandlingsassistenter inom Oasens dagliga verksamhet som även erbjuder råd och stöd till de äldre i målgruppen. Enheten ansvarar för utredningar enligt SoL och LVM, genomförande och uppföljning av beslutade insatser, motivations- och behandlingsarbete, samt handläggning av ekonomiskt bistånd för målgruppen. Verksamheten är i ett utvecklingsskede där vi inom individ- och familjeomsorgen hösten 2005 startade projekt Möjligheten i syfte att verka för tidig upptäckt och intervention av missbruk, att utveckla fler och bättre hemmaplanslösningar, samt införa ett gemensamt synsätt kring beroendeproblematik. Arbetet ska ske i team, vara gränsöverskridande och ska, så långt det är möjligt, ske med evidensbaserade metoder. Unga vårdbehövande är i fokus där flickor och kvinnor särskilt ska uppmärksammas. All personal som omfattas av projekt Möjligheten har fått gemensamma utbildningar i CRA (Community Reinforcement Approach) och Återfallsprevention. En arbetsgrupp arbetar nu med att kartlägga en gemensam definition på riskbruk/missbruk och beroende, samt söka nya evidensbaserade metoder och arbetsformer som ska användas gränsöverskridande inom IFO. Projekt Möjligheten utvärderas internt med forskarstöd från Socialhögskolan i Göteborg. Som enhetschef har du ett arbetsmiljö-, personal- och budgetansvar för din enhet. Du deltar i IFO:s ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER Du är socionom med erfarenhet av ledarskap, har arbetat med myndighetsutövning inom socialtjänsten och gärna annat förändringsarbete som rör personer med en beroendeproblematik. Du ska vara intresserad av och bör ha kunskap om evidensbaserade metoder i det sociala arbetet. Vi vill ha dig som är tydlig, har förmåga att kommunicera och vill utveckla arbetsmetoder och förhållningssätt tillsammans med ditt team. Du är bra på att engagera och motivera dina medarbetare att arbeta mot uppsatta mål. Du planerar och organiserar arbetet för att säkerställa en god kvalitet i verksamheten. Arbetet ställer stora krav på förmåga att samverka med andra professionella inom området. Som person är du kreativ, nyfiken, stresstålig och har en stor portion humor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort erfordras. Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor. Tjänsten kan komma att tas i anspråk av övertalig personal eller personal med arbetsbrist.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ellinor Seth
0704-320755
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Daniel Gillésen, enhetschef Räddningsavdelningen
0303-33 47 05
Lennart Nilsson, BRF
0708-67 33 86
Lennart Skaven, Kommunal
0709-90 68 42
Magnus Billborg, enhetschef
0303-37 11 63
Anna Flood, HR-chef
0303-33 07 07, 0704-32 07 07
Björn Järbur, kommunchef
0303-33 02 64, 0704-32 02 64
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Rektor Himlaskolan Sigvard Arenäs
0303-330345