OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Är du en person med stort intresse för utvecklingsarbete och har ett tydligt driv att nå resultat? Nu söker vi en enhetschef för ett riktigt roligt och spännande uppdrag på mottagningsenheten!
Vilka är vi på mottagningsenheten?
Enheten ingår i avdelningen för individ- och familjestöd och består av mottagning för både barn, ungdomar och vuxna, ett relationsvåldsteam, budget- och skuldrådgivare samt en administrativ grupp.
Våra invånare ska kunna vända sig till ett ställe för information och en första bedömning. Vid behov hjälper vi sedan dem vidare i vår organisation. På enheten arbetar 23 personer varav enhetschef är närmaste chef för medarbetare som arbetar med avdelningens administrativa processer, budget och skuldrådgivning samt samordningsfunktion för förvaltningens vräkningsförebyggande arbete. Enhetens socialsekreterare bildar tre arbetsgrupper som leds av biträdande enhetschef.
Vår arbetsplats finns på förvaltningens kontor i Björkhagen, beläget precis invid tunnelbanestationen och med närhet till naturreservat.
Vi erbjuder dig
Hos oss kommer du till en utvecklingsinriktad förvaltning med en stark samverkanskultur och korta beslutsvägar. Du blir en del av en avdelningens ledningsgrupp som värdesätter öppenhet i arbetet med att fokusera på det vi ska uppnå över våra organisatoriska gränser. Ledningsgruppen samarbetar också nära avdelningens och förvaltningens kvalitets- och stödfunktioner.
Mottagningsenheten arbetsvardag kännetecknas av hög tillgänglighet och kontakt med invånare. Enhetens uppdrag är brett, präglas av ständig samverkan och service. Med bredden följer behov av en vi-känsla och engagemang för alla delar av socialt arbete men gör också uppdraget väldigt roligt!
Vi erbjuder även möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng. Du kan förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Läs mer om staden som arbetsgivare https://jobba.stockholm/formaner
Arbetsbeskrivning
Du har det övergripande ansvaret för att arbetet sker enligt de lagar, förordningar och riktlinjer som styr verksamheten. I din roll ingår att driva, planera, utvärdera, analysera och utveckla ditt verksamhetsområde. Det gör du utifrån aktuell kunskap och forskning om vad som leder till framgång för våra brukare och resultat för verksamheten. Du rapporterar till avdelningschef.
I arbetsuppgifterna ingår:
- Budgetansvar
- Ansvar för enhetens verksamhetsplan, tertial- och årsbokslut
- Arbetsmiljö- och personalansvar
På avdelningen pågår flera kvalitets- och utvecklingsarbeten som du kommer ha stora möjligheter att påverka. Vi arbetar med familjeorienterat arbetssätt och du kommer ta vid arbetet med att effektivisera och följa upp våra processer och rutiner.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har:
- socionomexamen,
- erfarenhet av arbete med myndighetsutövning
- gedigen erfarenhet inom minst ett av socialtjänstens områden och förståelse för övriga områden,
- flerårig och aktuell erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar,
- erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation,
- mycket goda svenska kunskaper i tal o skrift.
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet från Stockholms stad,
- god administrativ förmåga och förståelse för administrativa stödprocesser,
- erfarenhet av att utveckla arbete kring metoder i socialt arbete,
- kunskap om och erfarenhet av familjeorienterade arbetssätt.
Som ledare är du trygg och inkluderande och skapar goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje. Du har förmåga att på ett tydligt sätt förmedla verksamhetens riktning och följa upp budskap och förväntningar. Därtill har du god analytisk och strategisk förmåga, struktur och ekonomisk medvetenhet. I en positiv anda kan du skapa handlingsutrymme för medarbetarnas idéer samt förmedla och leda mot uppsatta mål.
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du både ha intresse, vilja och förmåga att hitta lösningar tillsammans med dina medarbetare. Du har också modet att skapa och testa nya sätt att göra saker på. För att uppnå en sammanhållen och integrerad socialtjänst är det viktigt att du är samarbetsinriktad, kan agera lösningsorienterat och kan se frågor ur olika perspektiv.
Din ansökan och rekryteringsprocessen
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här specifika tjänsten. I ditt personliga brev vill vi att du beskriver hur du lever upp till kvalifikationerna, ger en kort motivering om varför just du skulle passa för tjänsten och vad du kan bidra med.
Rekryteringsprocessen kommer bestå av två intervjuer, en digital och en fysisk, arbetsprov samt referenstagning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.