Enhetschef till Myndighet stadsområde Centrum

Enhetschef till Myndighet stadsområde Centrum

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Hos oss på Myndighet funktionsstöd har vi nu möjligheten att utöka med en enhetschef och dela en enhet.. Vi rustar oss för framtiden. Myndighet funktionsstöd beslutar om individuella insatser för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi söker dig, som med driv och engagemang vill forma den nya enheten inom Myndighet Centrum tillsammans med kollegor, dina medarbetare och genom facklig samverkan!

Inom verksamhetsområdet har vi idag fyra välfungerande enheter med hög kompetens. Som en del i myndighetens utvecklingsarbete föreslås nu en delning av en enhet som har för stor volym av ärenden och anställda. Syftet med omorganiseringen är att främja rättssäkerhet, effektivitet och god arbetsmiljö.
Du kommer arbeta tätt tillsammans med dina fyra chefskollegor då ni kommer ha samma uppdrag, men olika inriktning. Vi söker nu en enhetschef med inriktning mot vuxna personer med funktionsnedsättning. Detta om erforderliga beslut fattas inom kort.

Enheten kommer att bestå av ca 15 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare som du har personal- och arbetsmiljöansvar för. Verksamheten kommer att finnas på Skånegatan 9 A tillsammans med en andra enheter inom myndighet.

Även budget-, kvalitets- och verksamhetsansvar ingår i ditt uppdrag. Du kommer till en stor ledningsgrupp med 15 enhetschefer och din närmsta chef blir verksamhetschef Karin Hansson. Utöver sedvanliga arbetsuppgifter som enhetschef så kommer du in till uppbyggnaden av något nytt där du kommer ha möjligheten att påverka och utveckla. Vi förutsätter att du tycker att det är en spännande och rolig fas att befinna dig i och att du även ser möjligheten att skapa förutsättningar för dina medarbetare i förändringen. Digitalisering är en naturlig del av vårt arbete och utvecklingen inom funktionsstödsområdet. I din roll är det därför viktigt att du som enhetschef hänger med i utvecklingen och ser digitaliseringens fördelar.

Välkommen till oss!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller med motsvarande akademisk examen. Uppdraget kräver dokumenterad praktisk erfarenhet av myndighetsutövning, helst inom funktionshinder, socialt arbete eller vård och omsorg. Du behöver ha tidigare erfarenhet av ledningsarbete och då helst som 1:e socialsekreterare. Vi ser gärna att du har chefserfarenhet inom funktionshinder, socialt arbete eller vård och omsorg.

Du behöver vara trygg i hantverket med ett helhetstänk kring socialtjänstens roll och uppgifter och behöver därför ha god kunskap om SOL och LSS som styr.

meriterade om slutfört ledarutbildningen såsom morgondagens chef eller motsvarande.

I första hand söker vi dig som vi ser har potentialen att bli en trygg och inspirerande ledare som är en god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer. Genom ditt sätt att kommunicera och argumentera skapar du entusiasm och energi som uppmuntrar prestationer, teamkänsla och ökad motivation hos dina medarbetare. Vidare är du en ledare som förstår vikten av att samverka i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika perspektiv och kan sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. I ditt uppdrag kommer du att ha många samarbetsytor samt ett nära samarbete med dina kollegor och vi ser det som en självklart att du trivs med det. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Sist men inte minst söker vi dig motiveras av tydliga mål och kan omvandla dessa till konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov.

Är du ledaren för vår verksamhet?

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Intervjuer kommer att hållas digitalt den 12-13 januari, 2023.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024

Enhetschef Barn och Unga, socialförvaltning Nordost

Enhetschef Barn och Unga, socialförvaltning Nordost

4 november 2024