OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndighetsenheten Äldreomsorgen
Är du lösningsorienterad med ett brinnande intresse för att leda och motivera andra? Värderar du relationer och teamarbete? Då ska du läsa vidare!
Att jobba som enhetschef hos oss är spännande och utmanande samt ger stort utrymme för eget ansvar. I arbetet ges du som chef stor möjlighet till utveckling! Att utöva ledarskap i direkt närhet till medarbetare och aktivt vara med i verksamhetsutveckling gör att arbetet är både inspirerande och omväxlande. Har du intresse och kunskap om myndighetsutövning och rättspraxis kommer du garanterat trivas med arbetet hos oss - Enhetschefer område myndighet inom äldreomsorgen.
Myndighetsenheten inom äldreomsorgen har en central roll genom att ansvara för beslutsprocessen enligt Socialtjänstlagen (SoL) för i huvudsak äldre personer. Enheten består av runt 40 professionella biståndshandläggare som i sitt dagliga arbete ansvarar för att medborgare i kommunen får en rättssäker och professionell bedömning av sina behov. Myndighetsenheten har en uppdelning mellan områdeshandläggare och hemteam. Vi är ett glatt gäng med god sammanhållning, Myndighetsenheten utökar med fler handläggare och vi söker nu ytterligare en enhetschef till verksamheten.
Ditt nya jobb
Som enhetschef tillhör du område Myndighet där du arbetar tätt tillsammans med övriga enhetschefer, en kommande verksamhetssamordnare, områdeschef samt engagerande och kompetenta handläggare. Samtliga enhetschefer inklusive enhetschefer på hemteam ingår i en lokal ledningsgrupp direkt underställd områdeschef. Inom enheten med områdeshandläggare är vi organiserade i geografiska grupper vilket innebär att varje enhetschef ansvarar för ca 10-12 medarbetare. Du leder och fördelar det dagliga arbetet för biståndshandläggare. Rollen innebär också att leda och planera verksamheten tillsammans med dina kollegor och närmsta chef.
Som enhetschef har du verksamhets-, ekonomi-, personal-, och arbetsmiljöansvar samt arbetar mot fastställda mål. Du kommer tillsammans med övriga enhetschefer ansvara för att myndighetsutövningen är av god kvalitet och sker på en rättssäker grund. I det ingår att du tar ett stort ansvar för att stödja och ärendehandleda handläggare, både enskilt och i grupp. Vi använder arbetssättet IBIC (Individens behov i centrum) med stöd av verksamhetssystemet Combine. Tillsammans med kollegor och medarbetare håller du vägledande dokument uppdaterade utifrån gällande lagar och praxis.
Du praktiserar ett hälsofrämjande chefs- och ledarskap - baserat på tillit, kunskap och lärande. Du skapar genom ditt arbete förutsättningar för dina medarbetare att möta aktuella och nya behov, förväntningar och krav på vår välfärd i en ständigt föränderlig omvärld.
I ditt arbete har du stöd av HR-konsult, rekryteringskonsult, ekonom och inte minst av närmaste chef och teamet du ingår i. Vår arbetsplats hittar du centralt i Jönköping, i JP-huset. Vi hoppas att just du vill bli en del av vårt chefsteam!
Din kompetens
Du som söker är utbildad socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och personalledning och vi ser gärna att du har erfarenhet från området.
Som person är du strukturerad, relationsorienterad och initiativtagande. Du har också stor förmåga att arbeta självständigt och har ett helhetsperspektiv på verksamheten. Dessutom behöver du vara kommunikativ, kunna skapa förtroende, ha en god förmåga att samarbeta samt hög grad av personlig mognad.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i rekryteringen.
Vad erbjuder vi?
Länk till förmånslistan på jonkoping.se: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommu (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html)
Upplysningar
Rekryteringen avser 1 tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Arbetstiderna är förlagda till dagtid måndag till fredag, med möjlighet till flex.
Intervjuer för tjänsten kommer att hållas följande dagar: eftermiddagar 13 mar, 17 mars och eventuellt även 21 mars. Testverktyg kan komma att användas i rekryteringen. Om testverktyg används kommer intervju nr 2 vara eftermiddagen den 23 mars.
För att underlätta rekryteringen vill vi att du bifogar relevanta betyg/intyg.
Välkommen med din ansökan!
Kontakt
Desiré Törnqvist, myndighetschef
Tel: 036-10 53 85
E-mail: desire.tornqvist@jonkoping.se
Fackliga representanter: Fackliga företrädare på socialförvaltningen - Jönköpings kommun (jonkoping.se) (https://www.jonkoping.se/fackligasoc)
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.