OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar med målsättningen att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service ska ha ett gott liv var dag. För att klara det uppdraget har vi drygt 2 500 medarbetare som arbetar inom hemtjänsten, på våra vård- och äldreboenden, våra korttidsenheter etc.
Nu söker vi dig som vill leda ett av våra kompetenta och engagerade team inom förvaltningens myndighetsutövning!
Tjänsten är ett vikariat på 1 år med början den 1 juni eller enligt överenskommelse. Om du är intresserad av att arbeta som chef inom någon av förvaltningens övriga verksamheter efter ditt år hos oss på Myndighet så är förutsättningarna för en tillsvidareanställning goda.
Myndighetsverksamheten ansvarar för biståndshandläggning enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år (ej LSS och socialpsykiatri) och uppåt. Vi ansvarar även för bedömning av hälso- och sjukvård för personer som vistas på sjukhus eller efter begäran från primärvården, samt för boendeplanering, avgiftshandläggning och bostadsanpassning för hela Borås Stad.
Verksamheten har 80 medarbetare varav ungefär hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden.
Vi har våra kontor på Ramnåsgatan 1 som ligger strax intill Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten.
Som enhetschef ansvarar du för ca 20 medarbetare, främst biståndshandläggare, men även Boendeplaneringen som koordinerar förvaltningens platser av olika slag. Dina medarbetare arbetar utifrån en helhetssyn med invånaren i fokus när de utreder, bedömer och fattar/omprövar beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). I ditt uppdrag ansvarar du för det systematiska kvalitetsarbetet i syfte att säkerställa en jämlik, jämställd och likvärdig vård och omsorg för dem vi är till för.
Tillsammans med dina medarbetare verkställer och följer du upp politiskt fattade beslut, driver och utvecklar enheten samt utifrån verksamhetsplan och andra styrdokument säkerställer att verksamheten når målen med god kvalitet.
Utöver verksamhets- och budgetansvar har du även personal- och arbetsmiljöansvar. Ditt ledarskap präglas av tillit, tydlighet och mod. Du ser arbetsglädje, trivsel, delaktighet och inflytande som framgångsfaktorer i din verksamhet. Genom ditt coachande, stödjande och närvarande ledarskap skapar du förutsättningar för dina medarbetare att utveckla ett självständigt, professionellt och rättssäkert arbetssätt.
Du har ett tätt samarbete med dina tre chefskollegor och nära till verksamhetschef för råd och stöd. Tillsammans utgör ni verksamhetens ledningsgrupp. Verksamheten har flertalet egna stödfunktioner för att skapa optimala förutsättningar för chefer och medarbetare, exempelvis processledare, metodhandledare och samordnare. Du har även nära till ekonom och HR-specialist.
Goda relationer och en väl fungerande samverkan är centralt för verksamheten, både internt och externt. Exempel på interna kontakter kan vara medarbetare och chefer inom Vård- och äldreförvaltningen, fackliga parter men även andra förvaltningar inom Borås Stad. Externa samverkanspartners är i första hand dem vi är till för, våra brukare och deras anhöriga, samt andra myndigheter och vårdgivare.
Vi söker dig som har högskoleutbildning med relevant inriktning, företrädelsevis socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet. Erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning/socialtjänst är ett krav och vi ser helst att du har arbetat i en ledande roll inom verksamhetsområdet, exempelvis som enhetschef eller metodhandledare. Du är väl insatt i de lagar som styr verksamheten och har du kunskaper inom t ex IBIC och äldreområdet i allmänhet är det meriterande. Körkort är ett krav.
Du har ett process- och utvecklingsorienterat synsätt och förmågan att arbeta självständigt. Du är också bra på att planera, strukturera och prioritera och skapar på så vis en effektiv verksamhet. Samtidigt som du är mål- och resultatinriktad med fokus på din egen enhet har du ett helhetsperspektiv.
För att lyckas i rollen behöver du vara duktig på att kommunicera, både i det du uttrycker i rummet och det du förmedlar i text. Du har förmågan att på ett förtroendeingivande vis sätta gränser och hantera svåra samtal med såväl medarbetare som brukare och dess anhöriga.
Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund. Kunskaper i finska är meriterande då Borås stad är ett finskt förvaltningsområde.
Vård- och äldreförvaltningen satsar på sina chefer och erbjuder löpande utbildning och ledarskapsutveckling. I tjänsten ingår inlöst övertid och du har ett förmånligt flextidsavtal för att kunna förena arbete och privatliv på ett bra sätt.
Utöver friskvårdsbidrag erbjuds du bland annat fri tillgång till våra badhus och friluftsanläggningar samt en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar.
Intervjuer är planerade att genomföras under vecka 6.