OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
I förvaltningen Individ- och arbetsmarkandsförvaltningen (IA) ingår Individ- och familjeomsorgen, arbetsmarknad och vuxenutbildning. Förvaltningen består av fyra verksamhetsområden och inom verksamhetsområdet missbruk och psykisk ohälsa söker vi nu en enhetschef till myndighetsutövning. Övriga verksamhetsområden är Barn, unga och familj, Arbete och försörjning och Vuxenutbildningen.
Förvaltningsorganisationen är ny sedan januari 2020 och i samband med införandet påbörjades även en inre organisationsförändring med målsättningen att öka helhetssynen, öka kontinuitet för klient/brukare samt att arbeta mer med förebyggande socialt arbete. Målet med arbetet är att de personer som kommer i kontakt med oss ska få det stöd, den hjälp och den omsorg de behöver och när det är möjligt förändra sin livssituation och sträva mot ökad självständighet.
På missbruk och psykisk ohälsa har fokus legat på att utveckla de egna verksamheterna, nya arbetssätt och en förändrad kultur. Målsättningen är att så många som möjligt skall få sina behov tillgodosedda genom insats i kommunens egna verksamheter. För myndighetsutövning har riktlinjer tagits fram.
Enhetschefen ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef, övriga enhetschefer, metod- och kvalitetssamordnare och metodstödjare.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter kommer bestå av:
- Leda och fördela arbetet delegera arbetsuppgifter, stötta medarbetarna med prioriteringar.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete.
- Fatta beslut i individärenden enligt delegation.
- Strategiskt utvecklingsarbete och systematiskt kvalitetshöjande arbete omfattar såväl analys av verksamheten utifrån uppsatta indikatorer som förändra arbetssätt och implementera nya arbetssätt.
Som enhetschef inom myndighetsutövning får du möjlighet att leda en verksamhet där aktuell lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer och rättspraxis förändras. Det är enskildas individuella behov som skall kartläggas och insatser, metoder, arbetssätt mm behöver utvecklas över tid för att möta nya behov. En korrekt och rättssäker myndighetsutövning är av stor vikt för att våra medborgare får rätt stöd, vid rätt tidpunkt och till rätt kostnad.
Enhetschefen har ett verksamhetsansvar och ska leda och fördela arbetet som stödjer det övergripande målet. Utöver verksamhetsansvar har du personalansvar, ekonomiansvar, arbetsmiljöansvar samt kommunikationsansvar. Verksamheten skall bedrivas enligt gällande lagstiftning och föreskrifter och beslut skall fattas med utgångspunkt i verksamhetens riktlinjer. En central uppgift är att hålla sig a jour med aktuell lagstiftning och de förändringar som sker inom området och driva utvecklingsarbete vid enheten i samverkan med övriga enhetschefer inom området. För att nå framgång med utvecklingsarbetet behöver enhetschef ha ett strategiskt förhållningssätt och arbeta systematiskt med kvalitetsfrågor på den egna enheten. I rollen ingår även att samverka både internt inom kommunen och externt med andra myndigheter och organisationer.
För stöd till medarbetarna i det dagliga operativa arbetet har enheten en samordnande socialsekreterare. På enheten finns också en specialist socialsekreterare med huvudansvar för att bevaka patienter som ska skrivas ut från sjukvården och samverkan med regionen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Tex socionomexamen. Din utbildning ska omfatta socialrätt alt. att utbildning kompletterats med fristående kurs i socialrätt. Kunskap i gällande lagstiftning inom verksamhetsområdet är ett krav. Du ska ha god datavana och Office.
Det är meriterande om du har:
- Ledarutbildning
- Utbildning i kvalitetsarbete
- Utbildning i ekonomi
- Utbildning i arbetsrätt
Aktuell arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
God ledarerfarenhet med gott resultat.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenheter inom:
- Aktuell arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom missbruk och/eller socialpsykiatri.
- God kunskap om kvalitetsledning, ekonomistyrning samt arbetsmiljölagstiftning och praktisk verksamhet.
- God erfarenhet av budget eller personalansvar med uppvisande av gott resultat.
Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du bedriver ett ledarskap där du ständigt arbetar för att främja en god arbetsmiljö. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.
Din initiativförmåga och din helhetssyn gör det möjligt att både utveckla och förvalta verksamheten. Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt behöver du ha en god samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
Fackligarepresentanter:
Anna Norell, Vision. Tfl: 072 - 085 83 13
Carina Sjöberg, SSR. Tfl: 060 - 19 89 45
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%, tillträde enligt överenskommelse.
Urval och intervjuer sker löpande.
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Sista ansökningstiden: 2021-08-08
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: : https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.