OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med att utveckla hemtjänsten med ett hållbart och hälsofrämjande ledarskap där du får möjlighet att leda din verksamhet genom tillitsbaserat ledarskap för att nå målen? Nu har du chansen då vi söker en vikarierande enhetschef till norra Biskopsgårdens hemtjänst.
Ditt huvuduppdrag som enhetschef för en hemtjänstenhet innebär ansvar för utförandet av beviljade biståndsbeslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL) i form av hemtjänst. Kopplat till huvuduppdraget har du ett totalt budget- och personalansvar. Uppdraget som enhetschef i Göteborgs Stad innebär att leda, planera, utveckla och ansvara för din enhet, när det gäller verksamheten, ekonomi och personal.
Medarbetarnas arbetsmiljö är ett grundläggande fokus i ditt arbete. Du leder en verksamhet där bemanningsplanering och kompetensförsörjning är en del av förutsättningarna för en fungerande verksamhet. Tillsammans med dina medarbetare och ledningsgruppen ska du forma, utveckla och följa upp arbetet utifrån formulerade mål och uppdrag. Du ingår i en ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef och enhetschefer. Förutom stödfunktionerna ekonomi, kommunikation och HR finns även administrativt stöd för dig som chef med administratör, planerare, omsorgshandledare och bemanningscontroller.
Du arbetar utifrån Göteborgs Stads program Attraktiv hemtjänst med syfte att öka inflytandet och självbestämmandet hos hemtjänstmottagarna samt att erbjuda attraktiva jobb. En viktig del av ditt arbete är att samverka inom förvaltningen, stadsområdet, kommunen i övrigt och med andra externa aktörer. Du säkerställer att metoder och arbetssätt utgår från forskning, nationella riktlinjer och beprövad erfarenhet och du bevakar även samhällsutvecklingen. Din enhet är en del av Göteborgs Stad och du verkar därmed utifrån ett helhetsperspektiv.
Är du en ledare som ser möjligheter och vill arbeta utifrån ett tillitsbaserat ledarskap? Vi kan erbjuda dig ett spännande utvecklingsarbete tillsammans med kunniga chefer och medarbetare. I vårt arbete utgår vi från Göteborgs Stads gemensamma förhållningssätt. Det innebär att vi har fokus på vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
För att stötta och utveckla dig i ditt ledarskap erbjuder även Göteborgs Stad olika introduktionsmoduler samt kompetensutvecklingsprogram som är riktade till chefer. Vi är Göteborg, är du det också?
Intervjuer planeras att hållas v.46 & 47.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö- och ekonomiskt ansvar inom verksamhetsområdet, helst inom hemtjänsten. Du har god kännedom om gällande lagstiftning (SoL och HSL), samt god datorvana.
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Arbetspsykologiska tester kommer att tillämpas som en del i urvalsprocessen.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Som medarbetare i Göteborgs Stads Äldre samt vård- och omsorgsförvaltning jobbar du för en meningsfull vardag och service av hög kvalitet för alla invånare. Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
Vad kan vi erbjuda dig?
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.