OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Intraservice är Göteborgs Stads interna serviceorganisation. Vår uppgift är att bidra till att göra det enklare att arbeta i Göteborgs Stads olika verksamheter. Vi är inne på en spännande resa med nya uppdrag och ansvarsområden, vilket gör att vi behöver fler kompetenta och engagerade kollegor. Idag är vi drygt 700 anställda.
Läs mer om oss på http://www.goteborg.se/intraservice
ARBETSUPPGIFTER
Vi är Göteborg. Nu behöver vi dig som enhetschef för det viktiga jobbet att leda uppbyggnaden av en ny kundorganisation, tillsammans med övriga kollegor och medarbetare på Intraservice.
Den 1 januari 2023 går Göteborgs Stad över till en ny styrmodell för digitalisering och IT. Detta innebär att avdelningen service- och tjänstestyrning är inne i en expansiv fas utifrån sin ledande roll att samordna förvaltningens arbete, med att anpassa organisationen mot den nya modellen för digitalisering. Inom avdelningen service- och tjänstestyrning finns två enheter, enheten för service- och tjänstestyrning samt enheten för portfölj och projektstyrning. Den nya kundorganisationen kommer att knytas till enheten för service- och tjänstestyrning och det är till den enheten vi nu söker en enhetschef.
I enhetens uppdrag ingår ansvar för servicestyrning, tjänstestyrning, styrning av kundrelationer samt processtyrning. I nuvarande uppbyggnadsfas har enheten fokus på följande områden:
• inledande dialog mellan kundansvariga och kunder
• planering för årligen återkommande kundmöten
• upprätta överenskommelser/kundavtal med respektive kund
• ta fram ett förslag på och implementera en samarbetsmodell mellan kund och Intraservice
• processleda internt arbete med service level management och service level agreements
• bereda underlag samt implementera en CRM lösning
• realisera och vidmakthålla den nya tjänstekatalogen
• uppdatera processer för information i tjänstekatalogen
• utveckla uppföljning av kundnöjdhet.
Inom enheten finns idag sju medarbetare, men enheten ska förstärkas med ytterligare medarbetare under 2023. På enheten arbetar kundansvariga, kundstrateg, processledare för service level management, utvecklingsledare för tjänsteplaner och utvecklingsledare med ansvar för tjänstekatalogen.
Som enhetschef för service- och tjänstestyrning leder, utvecklar och förvaltar du enhetens verksamhet. Det innebär ett operativt och nära ledarskap med personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för din enhet. Du följer upp effekter, mål och resultat och rapporterar till avdelningschefen samt ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du har också ett strategiskt perspektiv för att utveckla verksamheten och möta stadens behov i framtiden. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med enheten för projekt- och portföljstyrning samt samverka med övriga enheter inom Intraservice.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som i grunden har en högskoleutbildning som vi bedömer relevant för uppdraget. Vidare har du har chefs- och ledarerfarenhet samt verksamhets- och kundnära erfarenhet från arbete i en tjänste- och servicelevererande offentlig verksamhet. Du har erfarenhet av förändringsledning och kvalitetsledning med fokus på kundprocesser, tjänsteprocesser och affärsrelationer.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda specialister. Har du erfarenhet av att starta upp ny verksamhet, erfarenhet av livscykelhantering och kunskap om IT-processer, ser vi även det som meriterande
Du är en trygg och stabil ledare som drivs av att göra nytta för staden och motiveras av att nå resultat tillsammans/genom andra. Du är lyhörd, värnar ett öppet diskussionsklimat och praktiserar ett tillitsbaserat ledarskap. Du delegerar och följer upp samtidigt som du är en närvarande ledare med stort engagemang för verksamhetens innehåll.
Som erfaren chef kan du även överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du är
förändringsorienterad på så vis att du motiverar och pedagogiskt beskriver förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.
Eftersom rollen innebär många interna och externa kontaktytor, söker vi dig som har god förmåga att arbeta tillsammans med andra, skapar nätverk och företräder din verksamhet i relevanta forum. Du har förmågan att arbeta mål- och resultatorienterat på både kort och lång sikt.
Som medarbetare på Intraservice delar du självklart stadens gemensamma förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som kontinuerligt utvecklas och förändras. Vi arbetar tillitsbaserat och hos oss får du stora möjligheter till kompetensutveckling och kreativt arbete. Vi erbjuder flexibel arbetstid och eftersträvar balans mellan arbete och privatliv. Vi bedriver ett aktivt hälsoarbete samt har olika friskvårdsförmåner. Vi jobbar aktivt med hållbarhet och har ett systematiskt miljöarbete sedan flera år tillbaka.
Vi vill att Intraservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi vet att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.