OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla hemtjänsten in i framtiden!
Lerums hemtjänst är i uppstarten av en helt ny organisation och nu söker vi en enhetschef till vår nystartade enhet service och natt. I uppdraget som enhetschef kommer du även arbete utifrån ett verksamhetsutvecklande uppdrag utifrån hela hemtjänstens organisation.
I april kommer hemtjänsten att starta upp ett helt nytt sätt att arbeta där vi skiljer på service och omsorg. Genom att skapa nya roller och differentierade arbetsuppgifter gör varje profession rätt saker och kan nyttja sin spetskompetens!
Vi jobbar efter en tydlig målbild att vara en hemtjänst med professionell omtanke in i framtiden. Vår kultur och arbetssätt genomsyras av våra ledord: professionellt bemötande, likabehandling och målmedvetenhet.
Vad erbjuder vi dig?
• En möjlighet att vara med från starten av ett nytt arbetssätt och organisation
• Motiverade medarbetare som arbetar efter tydliga roller
• Att vara en del av en stöttande kollegialt grupp av enhetschefer
• Ledarutbildning, exempelvis Utvecklande ledarskap
• Tydligt arbetssätt för att ge höga kvalitativa insatser
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef ska du tillsammans med dina medarbetare och i dialog med ledningen driva, leda och utveckla verksamheten. För oss är det viktigt att du vill vara aktiv och närvarande i verksamheten.
Genom ditt tillitsbaserade- och nära coachande ledarskap skapar du förutsättningar för medarbetaren att vara delaktig, ta ansvar och känna arbetsglädje. Du som chef är tydlig i kommunikation både muntligt och skriftligt, du lockar fram engagemang hos medarbetare och andra samarbetspartner.
Som ledare ser du vikten av att vara ett föredöme. I ord och handling lyfter du fram de värderingar som vår verksamhet bygger på.
Din roll ingår i hemtjänstens ledningsgrupp som värdesätter och arbetar för teamkänsla.
I ledningsgrupp verkar vi för att vara en plats för strategier, nytänkande och kreativa lösningar. Digitalisering är ett av våra prioriterade områden inom kommunen men det finns både tid och förutsättningar i uppdraget för andra kreativa idéer.
Rollen idag innefattar att vara enhetschef över två grupper, serviceenhet och enhet hemtjänst natt. En del av rollen innefattar verksamhetsutveckling för hela hemtjänstens organisation. Rollen kan komma att utvecklas under tid.
I ditt uppdrag bär du huvudansvar för enhetens ekonomi, arbetsmiljö, personalansvar och att verksamheten bedrivs i enlighet med tillämplig lagstiftning.
KVALIFIKATIONER
Din erfarenhet och kunskap
Vi önskar att du:
• är coachande och vill att dina medarbetare växer, utvecklas och tar ansvar.
• tycker om att ge och ta emot feedback samt bryta ned och arbeta mot uppsatta mål.
• har erfarenheter ifrån enhetschefsroll inom hemtjänst samt verksamhetsutvecklande uppdrag.
• Verka för att skapa teamkänsla både i ledningsgrupp och på din enhet.
Du har socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har goda kunskaper i socialtjänstlagen och arbetsmiljölagen.
Du uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av samarbete, ansvarstagande och har förmågan att engagera och motivera dina medarbetare till utveckling och är ett gott föredöme. Det är fördelaktigt om du är trygg med gruppdynamik och stärka medarbetarskapet.
Befattningen kräver att du är lyhörd för verksamhetens behov, är kommunikativ och har goda egenskaper att kunna samarbeta med andra professioner och enheter. Som chef är du trygg i ditt ledarskap och bekväm med att fatta beslut.
Ytterligare erfarenhet ifrån exempelvis servicesektorn eller arbete med kund i fokus är meriterande.
Intresserad?
Vi tillämpar löpande tillsättning så varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.