OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en av oss och ha ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter där du får leda och utveckla ett viktigt ansvarsområde, som bidrar till att skapa en enklare vardag för Örebroarna? Sök då denna tjänst som enhetschef inom Personlig assistans!
Om tjänsten
Som enhetschef inom Förvaltning för sociala insatser leder och utvecklar du ditt ansvarsområde inom Personlig assistans mot uppsatta mål genom att vara tydlig och ett inspirerande föredöme. Som enhetschef ansvarar du för att ha servicemottagaren i fokus med god kvalitet och effektivitet. Vår målsättning är att öka servicemottagarens inflytande och med god kvalitet ge individuellt stöd till personer med funktionsnedsättning.
Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Som enhetschef inom vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av Personlig assistans.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ha verksamhets-, ekonomi och personalansvar för enheten
• leda enheten så att uppsatta mål och resultat uppnås inom ramen för tilldelade resurser
• skapa förutsättningar för medarbetarna att utföra ett arbete med önskad kvalitet för dem som verksamheten är till för
• skapa en bra arbetsmiljö och bidra till att vara en attraktiv arbetsplats
Verksamhetsansvar innebär att:
• ansvara för planering och genomförande av enhetens uppdrag utifrån gällande styrning (lagstiftning, nämndreglemente, kommunala och statliga mål och styrdokument)
• skapa förståelse för enhetens mål och uppdrag och på vilket sätt varje medarbetare ska bidra
• skapa förutsättningar för systematisk verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete inom enheten
• samverka med interna och externa aktörer
• leda, utveckla och följa upp och analysera verksamheten mot uppsatta mål
• driva utvecklingsfrågor och förändringsarbete
Ekonomiansvar innebär att:
• upprätta och följa upp enhetens budget, genom kontinuerliga prognosläggningar månadsvis
• ansvara för att genomförandet av uppdraget på enheten sker kostnadseffektivt och inom given budgetram samt att åtgärder vidtas vid avvikelser
• ansvara för att inköp sker inom ramen för upphandlade ramavtal
Personalansvar innebär att:
• leda, fördela och organisera arbetet inom enheten
• ansvara för rekrytering, introduktion och bemanning
• förankra beslut och skapa delaktighet bland medarbetarna genom att genomföra arbetsplatsträffar mm
• tydliggöra förväntningar och ge återkoppling på utfört arbete genom att genomföra grupp-, utvecklings-, avstämnings- och lönesamtal
• ansvara för att medarbetarna har rätt kompetens och förutsättningar
• leda, planera och följa upp enhetens arbetsmiljöarbete genom att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med medarbetarna
För att trivas hos oss är det viktigt att du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du har god samarbetsförmåga och du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Kompetenskrav
• examen från universitet/högskola om minst 180 hp, så som socionom, beteendevetare alt. annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• kunskap och erfarenhet av arbete med personer med funktionsvariation
• dokumenterad chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• körkort B.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• kunskaper/ god erfarenheter av LSS insatsen Personlig assistans
• kunskaper/erfarenhet av utvecklingsarbete för att stärka servicemottagares inflytande och delaktighet
• erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation
• erfarenhet av dokumentation
• erfarenhet av schemaläggning
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Treserva, Medvind, Personec och Raindance
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Du har ditt kontor beläget på stadsbyggnadshus 2
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 september.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67