OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.
ARBETSUPPGIFTER
På Stadsbyggnadskontorets planavdelning arbetar ca 100 personer inom planering, projektledning och projektstöd. Avdelningen består av fem detaljplaneenheter och en administrativ planstödsenhet. Planstödsenheten arbetar med att agera stöd i avdelningens projekt och processer. Vi söker en ny enhetschef som ska leda arbetet inom enheten och ha personalansvar för ca 10 medarbetare samt ingå i avdelningens ledningsgrupp.
Enhetschefen på planstöd bistår avdelningschefen med att leda och samordna arbetet inom verksamhets- och budgetplanering samt uppföljning och utvecklingsarbeten. På avdelningen pågår utvecklingsarbete kring bland annat nya arbetssätt, kvalitetsuppföljning och nya systemverktyg. Planstödsenheten ger stöd åt planavdelningens övriga chefer och medarbetare i detaljplaneprojekt genom bland annat projektuppföljning och i system.
Som enhetschef stödjer du medarbetarna i deras dagliga arbete så att de kan växa och utvecklas. Du är en närvarande chef som genom ett coachande förhållningssätt leder och inspirerar din enhet att bidra till en god stadsutveckling.
Vid årsskiftet 2022/2023 kommer stadsbyggnadskontoret att genomgå en omorganisation som avser skapa ett närmare samarbete med andra tekniska förvaltningar inom Göteborg Stad.
På grund av semestrar kommer intervjuerna för tjänsten att hållas först v.32 och v.33.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en strategisk, tydlig och utvecklingsorienterad ledare som med engagemang vill driva vårt uppföljnings- och förändringsarbete. Du har förmåga att med ett helhetsperspektiv se till förvaltningens samlade nytta och är bra på att utveckla och etablera effektiva arbetssätt samt skapa en god struktur. Rollen kräver att du har god förmåga att leda och utveckla andra människor samt är bra på att ge konstruktiv feedback. Som person är du modig, entusiasmerande och lyhörd.
Du har högskoleutbildning på kandidatnivå med lämplig inriktning inom samhällsbyggnad. Du har erfarenhet av ledarskap i en politiskt styrd organisation samt erfarenhet av att ingå i en ledningsgrupp. Du har flerårig erfarenhet av personal-, arbetsmiljö-, ekonomi- och budgetansvar. Det är meriterande om du arbetat som chef inom samhällsbyggnadssektorn. Du har erfarenhet av att arbeta med strategiska frågor inom verksamhetsutveckling och av förändringsledning i en stor eller medelstor organisation. Vi ser det som meriterande om du har kunskaper inom projektstyrning och processtyrning.
ÖVRIGT
Vill du veta mer om stadsutvecklingen i Göteborg? Besök stadsutveckling.goteborg.se
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser