Enhetschef till Processenheten, Rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen på Kammarkollegiet står inför en omorganisation. Nu söker vi en ny enhetschef till Processenheten som i den nya organisationen är en av fem enheter på avdelningen. Processenheten kommer att ha ca 15 medarbetare.

Enheten ansvarar dels för att bevaka allmänna miljö-och naturvårds­intressen enligt miljöbalken, företräda allmänt vattenområde och företräda staten i ärenden om ersättning enligt miljöbalken dels för fordrings­bevak­ning för att tillgodose statliga myndigheters behov av att driva in fordringar.

Inom det miljörättsliga området bevakas de allmänna miljö- och naturvårdsintressena utifrån juridiska aspekter med tillämpning av miljöbalken. I uppgifterna ingår att i domstol ansöka om omprövning eller återkallelse av tillstånd enligt miljöbalken av främst vattenverksamheter. Att bereda remissvar, delta i referensgrupper, genom­föra utbildningsinsatser och samverka med andra myndigheter i miljörättsliga frågor är andra uppgifter som utförs på enheten. I enhetens arbetsuppgifter ingår också att inför domstol föra svarandetalan i mål om ersättning till följd av inrättande av naturreservat m.m.

Fordringsbevakningsuppgiften för statliga myndigheter innebär bl.a. att driva in statliga fordringar, att vara rättegångsombud för staten i tvistemål om fordringar samt att genom information och rådgivning verka för en effektiv och författnings­enlig fordringshantering i staten.

Arbetsbeskrivning
Som enhetschef är ditt huvudsakliga ansvar att leda och utveckla verksamheten på enheten. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för planering och prioritering av uppgifterna utifrån uppsatta mål samt vara ett stöd åt medarbetarna i deras arbetsuppgifter som innefattar taktiska och strategiska överväganden inför och under processer i domstol. Utrymme finns för att arbeta operativt med enhetens frågor. Du ansvarar för personal, budget, verksamhetsplanering och uppföljning.

Du bidrar vidare till tydliga arbetsprocesser och skapar engagemang och delaktighet för en effektiv verksamhet.

I rollen ingår också kontakter med intressenter utanför myndigheten såsom privata aktörer och andra myndigheter. Du ingår i Rättsavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Kravspecifikation
Vi söker dig som har:


• svensk jur.kand.-examen 180p, eller juristexamen 270hp
• process- och förhandlingsvana i allmän domstol
• flerårig erfarenhet av domstolstjänstgöring eller kvalificerat juridiskt arbete vid förvaltningsmyndighet
• erfarenhet av ledarskap med personalansvar

Meriterande är:


• erfarenhet av att leda förändrings-, utvecklings- och strategiarbete
• kunskaper och erfarenhet av arbete inom miljörätt eller obeståndsrätt
• intresse av arbete med verksamhetsspecifika datasystem

För att lyckas har du en personlig mognad, ett gott omdöme och hög integritet. Du har stort intresse för ledarskapsfrågor och förmåga att leda andra genom att skapa engagemang och delaktighet i en effektiv verksamhet. Du är engagerad och har lätt för att samarbeta. Du arbetar strukturerat med komplexa frågor och har helhetssyn. Dessutom är du en skicklig kommunikatör och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Mer information
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 13 februari 2017. Märk din ansökan med dnr 222-633-17.
Läs mer: www.Kammarkollegiet.se/Karriär

Kontaktpersoner
Ulf Rehnberg, avdelningschef, telefon 08-700 08 36
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Marianne Ericsson, ST, telefon 08-700 09 94

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Kammarkollegiet förvaltar drygt 175 miljarder kronor åt mer än 400
kunder. Vi representerar Allmänna arvsfonden, auktoriserar tolkar och
för allmänhetens talan i miljöprocesser.
Kammarkollegiet effektiviserar den offentliga förvaltningen genom att
ingå ramavtal avseende bland annat IT och kontorsinredning. Vi godkänner
också ändringar i stiftelseförordnanden. Kammarkollegiet fastställer
resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten. Även
studenter är försäkrade via oss. Detta för att nämna några av våra drygt
30 olika uppdrag vi har från regeringen.
Kammarkollegiet har cirka 270 anställda framför allt jurister, ekonomer
och kvalificerade handläggare varav merparten arbetar centralt i
Stockholm. Försäkringsverksamheten med cirka 40 medarbetare är belägen i
Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Kammarkollegiet tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 januari 2017

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

20 november 2024

Enhetschefer till Region väst med placering i Göteborg och Mölndal

Enhetschefer till Region väst med placering i Göteborg och Mölndal

20 november 2024