OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kulturförvaltningen verkar för ett brett konst- och kulturliv för alla att delta i. Vi arbetar för en hållbar och öppen stad som sätter kulturen och konsten i centrum.
Kulturförvaltningen har cirka 800 anställda som huvudsakligen verkar inom bibliotek, kulturhus, museer och övriga kulturverksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Kulturhistoriska museerna består av Göteborgs stadsmuseum och Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg och ingår i avdelningen Göteborgs museer och konsthall tillsammans med Göteborgs konstmuseum, Röhsska museet och Göteborgs konsthall. Under de kommande åren står vi inför flera utvecklingsprojekt så som om- och tillbyggnad av Sjöfartsmuseet Akvariet som återinvigs år 2022, under 2021 och 2023 firar vi Göteborgs 400-årsjubileum, samtidigt som vi kommer att flytta museernas samlingar till nya magasin.
Enheten för Publika möten är en del av Kulturhistoriska museerna. Vår arbetsgrupp möter besökarna och består av pedagoger, värdar, konferens-, och programsamordnare. Nu söker vi en enhetschef som tillsammans med oss vill leda och utveckla två viktiga museiinstitutioner i centrala Göteborg. Tjänsten är ett vikariat men med mycket goda möjligheter till förlängning. Välkommen med din ansökan!
Arbetsbeskrivning
Som enhetschef för publika möten ansvarar du för att leda och utveckla det publika mötet genom värdskap, pedagogik, program och butik. Du stödjer verksamhetens uppdrag och roll och har personal- och budgetansvar, leder och fördelar arbete, samt ansvarar för ett hållbart arbetsliv med en god och säker arbetsmiljö för dina medarbetare.
Du är en viktig del i verksamhetens ledningsgrupp och i samverkan med externa parter. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv i förhållande till ditt ansvarsområde och vidtar löpande åtgärder för måluppfyllelse och hög kvalitet gentemot museets besökare. I arbetet som enhetschef för publika möten tar du tillvara och utvecklar de arbetssätt som bidrar till att det publika mötet utvecklas vid museerna och avdelningens verksamheter. Du arbetar aktivt med enhetens ekonomi genom budget, uppföljning och analyser med besökarens bästa i fokus samt bidrar till verksamhetens arbete att utveckla möjligheter till extern finansiering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom humaniora och kulturhistoria eller annan för tjänsten relevant högskoleutbildning. Någon form av utbildning i organisation och ledarskap är meriterande. Du har erfarenhet av arbete vid museer och har även haft en chefsroll med personal-, budget- och arbetsmiljöansvar.
För att lyckas i uppdraget behöver du också ha erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete samt känna dig bekväm med att hantera arbetsmiljöfrågor både i den dagliga arbetssituationen och i samverkan med fackliga företrädare och skyddsombud. Som ledare har du förmåga att skapa förutsättningar för att utveckla dina medarbetare och arbeta för ett hållbart medarbetarengagemang. Du har förmågan att kommunicera och arbeta på ett sätt som genererar delaktighet och förtroende både inom och utanför museet, förvaltningen och staden.
Du ska ha vana av att arbeta med normkritiska och inkluderande perspektiv samt ha kunskap om tillgänglighetsarbete i bred bemärkelse. Då tjänsten innebär att etablera nätverk och kommunikation med människor från olika målgrupper behärskar du det engelska språket obehindrat.
ÖVRIGT
I denna rekrytering har vi tagit ställning till att inte använda oss av externt rekryteringsstöd.
Intervjuer kommer att hållas i vecka 10 den 8/3, 9/3 eller 10/3.