Enhetschef till rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du en ledare med erfarenhet av att leda och inspirera kvalificerade medarbetare? Enheten för regler söker nu sin nya chef. Så om du tycker att det låter spännande att leda enhetens arbete med bl.a. föreskrifter samtidigt som du är laddad för att leda ett nytt team är det dig vi söker.

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS rättsavdelning söker nu en enhetschef till enheten för regler.

Vad ska jag arbeta med?
Enheten för regler leder avdelningens arbete med föreskrifter. Enheten ger rättsligt stöd till övriga PTS i såväl verksjuridiska som sakjuridiska frågor och ansvarar för att svara på remisser som tilldelas enheten. Enheten hanterar också dataskyddsfrågor och har till uppgift att vid behov uppdatera PTS arbetsordning och delegationsordning. Som enhetschef har du i uppgift att leda och fördela arbetet på enheten.

I chefsrollen ingår också:


• personal- och arbetsmiljöansvar för medarbetarna på enheten
• ansvar för årlig planering och uppföljning av enhetens verksamhet
• budgetansvar

I rollen ingår det att tydliggöra uppdrag och mål samt planera, utveckla och följa upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Det är viktigt att du har intresse för och förmåga att leda och inspirera kvalificerade medarbetare.

Som enhetschef på PTS arbetar du för att hela myndigheten ska nå ett gott resultat. Du kommunicerar, samverkar och arbetar utifrån ett helhetsperspektiv. Du driver och prioriterar de för myndigheten viktiga frågorna.

Vem söker vi?
Vi söker dig med:


• juristexamen
• notarietjänstgöring eller annan likvärdig erfarenhet
• erfarenhet av personalansvar inklusive arbetsmiljöansvar
• erfarenhet av föreskriftsarbete eller annan författningsskrivning
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

Det är meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av att arbeta med verksjuridiska frågor vid en myndighet samt om du har goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt.

Vi ser också positivt på om du har erfarenhet av arbete i överrätt, i Regeringskansliet eller motsvarande. Vidare är kunskaper i EU-rätt och/eller PTS sektorsspecifika reglerverk också meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är viktigt att du är lösningsorienterad och prestigelös. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga eftersom du kommer ha många olika kontaktytor, både internt och externt samt i ledarskapet gentemot ditt team. Du är även noggrann och har integritet i rollen som jurist och ledare.

Var på PTS ska jag jobba?
Rättsavdelningen ansvarar för övergripande verksjuridiska frågor samt myndighetens rättsprocesser och föreskriftsarbete. Rättsavdelningen handlägger tvistlösningsansökningar, granskar lagförslag och bistår även övriga myndigheten med kvalificerat juridiskt stöd inom myndighetens verksamhetsområde. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetens övriga avdelningar.

På rättsavdelningen arbetar för närvarande en chefsjurist, två enhetschefer och tolv verksjurister samt en assistent på deltid. Rättsavdelningen har organisatoriskt två enheter – enheten för regler och enheten för rättsprocesser och tvistlösning.    

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19 § i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan följa en skyldighet att krigsplaceras.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast 25 augusti 2019.

För mer information kontakta chefsjurist Karolina Asp (fr.o.m. 12 augusti), 08-678 57 72 eller HR-specialist Camilla Denijs (fr.o.m. 8 augusti), 08-678 58 01. För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Här kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 29 juli 2019

Liknande jobb


Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

27 november 2024

18 december 2024

18 december 2024