Enhetschef till Rättssekretariatet

Arbetsbeskrivning

Är du jurist med erfarenhet av arbetsledning och redo att ta nästa steg eller är du en duktig chef och ledare idag men sugen på nya utmaningar? Beskrivs du dessutom som lösningsorienterad och prestigelös? Då kan du vara Rättssekretariatets nya enhetschef.

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS Rättssekretariat söker nu en enhetschef till enheten för regler och övrigt rättsligt stöd.

Vad ska jag arbeta med?
Som enhetschef har du i uppgift att leda och fördela arbete på enheten samt leder rättssekretariatets arbete med föreskrifter. Enheten ger också rättsligt stöd till övriga PTS i såväl verksjuridiska som sakjuridiska frågor och ansvarar för att svara på remisser som tilldelas enheten. Enheten hanterar också dataskyddsfrågor och har till uppgift att vid behov uppdatera PTS arbetsordning och delegationsordning.

I chefsrollen kommer du också att ha:

- personal- och arbetsmiljöansvar för medarbetarna på enheten

- ansvar för årlig planering och uppföljning av enhetens verksamhet

- budgetansvar

Som enhetschef på PTS arbetar du för att hela myndigheten ska nå ett gott resultat. Du kommunicerar, samverkar och arbetar utifrån ett helhetsperspektiv. Du driver och prioriterar de för myndigheten viktiga frågorna. Du tydliggör uppdrag och mål samt planerar, utvecklar och följer upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Du har intresse för och förmåga att leda och inspirera kvalificerade medarbetare.

Vem söker vi?

Vi söker dig med:

- juristexamen

- notarietjänstgöring eller annan likvärdig erfarenhet

- erfarenhet av arbete vid myndighet

- goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt

- erfarenhet av arbetsledning

- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande för tjänsten om du är eller har varit chef med personalansvar tidigare. Har du erfarenhet av arbete i överrätt, på regeringskansliet eller motsvarande kvalificerat juridiskt arbete ser vi också positivt på det.

Vidare är kunskaper i EU-rätt och/eller PTS sektorsspecifika reglerverk samt erfarenhet av föreskriftsarbete eller annan författningsskrivning också meriterande för tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska trivas i rollen behöver du vara lösningsorienterad och prestigelös. Du är även noggrann och har integritet i rollen som jurist och arbetsledare.

Du har också en god samarbetsförmåga, vilket är viktigt eftersom du kommer ha många olika kontaktytor, både internt och externt.

Var på PTS ska jag jobba?

Rättssekretariatet ansvarar för övergripande verksjuridiska frågor samt myndighetens rättsprocesser och föreskriftsarbete. Rättssekretariatet handlägger tvistlösningsansökningar, granskar lagförslag och bistår även övriga myndigheten med kvalificerat juridiskt stöd inom myndighetens verksamhetsområde. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetens övriga avdelningar.

På rättssekretariatet arbetar för närvarande en chefsjurist och 14 verksjurister samt en assistent. Rättssekretariatet har organisatoriskt två enheter – enheten för regler och enheten för rättsprocesser och tvistlösning.

Hur är det att jobba på PTS?

Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19 § i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan följa en skyldighet att krigsplaceras.

För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 december 2018

Liknande jobb


Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

27 november 2024

18 december 2024

18 december 2024