OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som Enhetschef för Respons alkoholrådgivning och Spelberoendeteamet ansvarar du för 13 medarbetare. Verksamheten består av två delar, 2 medarbetare arbetar på Spelberoendeteamet och 11 medarbetare arbetar på Respons. Mottagningen är belägen på Första Långgatan.
Spelberoendeteamet i Göteborg vänder sig till personer boende i Göteborg med ett överdrivet spelande om pengar och erbjuder även stöd till anhöriga. Vi ser spelberoende som ett multifaktoriellt problem med sociala, psykologiska och biologiska aspekter. Vi arbetar med KBT som behandlingsmetod och Motiverande samtal (MI) som förhållningssätt. Samtalen är behandlande, rådgivande och stödjande. Företrädesvis sker KBT-behandlingen inom ramen för individuell behandling men kan även ske i grupp. Målet är att ge en så tidig intervention som möjligt för att motverka ett spelberoende.
Respons Alkoholrådgivning är en samtalsmottagning med uppdrag att ta emot personer från hela Göteborg. Vi vänder oss till personer som på eget initiativ söker hjälp för att förändra sina problematiska alkoholvanor. Respons vänder sig också till anhöriga och till personer som har vuxit upp i familjer med alkoholproblem. Samtalen kan ske i olika form, såväl individuellt som i par, familj eller i grupp. Det är vuxna personer över 20 år som är vår målgrupp. Vi arbetar alltid med ett familje- och barnorienterat fokus om den som söker hjälp hos oss har barn.
Arbetet som enhetschef innebär att du har ett operativt driftansvar för den dagliga verksamheten, samt ett utvecklingsansvar inom områden som rör metod-, kvalitetsfrågor och annan verksamhetsutveckling. Du har också ett mer strategiskt uppdrag och deltar i olika forum såväl inom staden som med externa samverkansparter.
Du kommer ha verksamhets-, budget-, personal och arbetsmiljöansvar för de verksamheter som du är chef över.
Respons alkoholrådgivning och Spelberoendeteamet ingår i Enheten för alkohol-, spel- och drogproblem där även Behandlingsgruppen ingår. Cirka 40 medarbetare och chefer arbetar på enheten vilken leds av två enhetschefer. Du arbetar i nära samverkan med enhetschefen för Behandlingsgruppen. Du kommer att ingå i två ledningsgrupper, såväl på enhets- som avdelningsnivå.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av att tillämpa socialtjänstlagen och vet hur det är att arbeta i politiskt styrd verksamhet. Tidigare erfarenhet ifrån stöd- och behandlingsverksamheter är ett krav. Du har goda kunskaper och intresse för arbetsmiljö och ledarskap som bedöms vara relevant av rekryterande chef. Vi ser det som meriterande om du har tidigare ledarskaps- och/eller chefserfarenhet.
Utbildning i behandlingsarbete, exempelvis Steg 1 i psykoterapi, är meriterande och vi ser också gärna att du har egen arbetserfarenhet av samtalsbehandling då det är av stor vikt att det finns kunskap och förståelse för medarbetarnas profession, arbetsinnehåll och omständigheter. Du har ett tillitsbaserat förhållningssätt.
Vi ser följande ledaregenskaper som avgörande för att lyckas i uppdraget som enhetschef för Respons alkoholrådgivning och Spelberoendeteamet:
Du har en mycket god samarbetsförmåga, då våra uppdrag vilar på att vi har en väl fungerande samverkan med interna och externa aktörer. Genom din person kan du skapa trygghet och ett gott samarbetsklimat i din personalgrupp och hos de klienter och uppdragstagare som vi möter i arbetet.
Ditt ledarskap präglas av engagemang, god kommunikation, tydlighet och lyhördhet. Du har förmåga till att engagera, inspirera och entusiasmera medarbetare för att verksamhetens mål skall uppnås. Du är prestigelös och förtroendeingivande. Du är trygg i dig själv och har förmåga att hantera konflikter som kan uppstå.
Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.