Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Vill du vara med och leda vår omställning till den nya socialtjänstlagen? Vi söker nu en enhetschef till Resursenheten, som ansvarar för kommunens öppenvård. Enheten är en del av verksamheten Stöd och omsorg som omfattar hela individ- och familjeverksamheten och vård och omsorg. Hos oss pågår ett utvecklingsarbete för att möta nuvarande och framtida utmaningar med ett tydligt fokus på dem vi är till för.
Resursenheten ansvarar för kommunens öppenvård inom barn och familj, myndighetsutövning och öppenvård för vuxna med missbruk och beroende och även del av kommunens brottsförebyggande arbete. På enheten finns 11 medarbetare.
I Tomelilla har vi tillitsbaserad styrning och ledning som grund, vilket ger förutsättningar för varje medarbetare att bidra och utvecklas. Att arbeta som enhetschef för öppenvården hos oss innebär att vara en del av en modern, modig och nytänkande socialtjänst.
ARBETSUPPGIFTER
I ditt uppdrag ansvarar du för personal, ekonomi, utveckling och arbetsmiljö och för att enhetens uppdrag genomförs med hög kvalitet och goda resultat. Du förväntas leda enheten med helhetssyn och på ett tillitsbaserat sätt, där kommuninvånarnas behov står i centrum och medarbetarnas höga kompetens och vilja till utveckling tas om hand. I samverkan med dina medarbetare och kollegor inom hela Stöd och omsorg har du i uppdrag att utveckla samarbete, samverkan, processer och arbetssätt inom hela socialtjänsten. I uppdraget ingår också samordningsansvar för vår krisstödsorganisation. Olika typer av samordnaransvar/uppdrag kan förekomma en längre eller kortare tid.
Du rapporterar direkt till socialchef och ingår i en ledningsgrupp för Individ- och familjeverksamheten. I arbetet ingår att arbeta med omvärldsbevakning, verksamhetsutveckling och att hålla dig uppdaterad gällande samhällsutvecklingen, lokalt och nationellt både generellt och specifikt för socialtjänstområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller beteendevetare eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du utbildning inom ledarskap eller inom förändringsarbete/processledning ses det som meriterande.
Du ska ha chefserfarenhet inklusive erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Du behöver ha god kunskap om den lagstiftning som styr socialtjänstens verksamhetsområden. Ett krav är att du har erfarenhet från arbete inom socialtjänst och tycker om att leda en verksamhet i förändring.
Meriterande om du har:
• tidigare erfarenhet av behandlingsarbete inom barn, familj och vuxna och även myndighetsutövning inom samma område.
• kunskaper inom missbruk, psykisk ohälsa, barnets utveckling och ungdomars livsvillkor i samhället.
Du behöver ha ett starkt medborgarfokus och ständigt arbeta för att utveckla våra tjänster för att tillgodose behoven hos dem vi är till för. Som person har du förmågan att skapa förtroende och goda relationer. Du arbetar tillitsbaserat och lösningsorienterat tillsammans med medarbetare, kollegor och olika samverkansparter. Du har intresse för verksamhetsutveckling genom digitalisering och vill vara med och implementera nya sätt att arbeta på. För oss är det viktigt att du som ledare har ett helhetsperspektiv och förmågan att skapa struktur och tydlig kommunikation. Genom ett nära och närvarande ledarskap stödjer, utvecklar och engagerar du dina medarbetare, både i det dagliga arbetet och i enhetens långsiktiga utveckling.
Erfarenhet av att arbeta i såväl Office-paketet som i olika IT-baserade verksamhetssystem. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift och en god förmåga att skriva och tillgodogöra dig komplexa texter.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ska ansökan skickas in digitalt via Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via Visma Recruit, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 0417-18 000.
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.