Enhetschef till Samverkande överförmyndare

Arbetsbeskrivning

Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag dryga 53 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur.
Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan. Uddevalla kommun är i ett expansivt skede med stora etableringar inom handel samt satsningar på ett maritimt centrum.



Beskrivning
Samverkande överförmyndare är namnet på den samverkansorganisation som har ansvar för handläggning av ärenden för överförmyndarmyndigheten i ett antal kommuner.

Vi är lokaliserade i Uddevalla, som också är värdkommun. Vi arbetar för kommunerna Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Tanum, Sotenäs, Strömstad och Uddevalla med tillsammans ca 128 000 invånare. Överförmyndaren som myndighet ansvarar för tillsyn av ca 1400 ställföreträdare dvs gode män, förvaltare och förmyndare.

Vi handlägger ärenden som rör omyndiga barn, personer med psykiska sjukdomar, fysisk och psykisk funktionsnedsättning och ålderdomssvaghet. Vi hanterar också godmanskap för ensamkommande barn. Överförmyndaren har ansvar för bl a att utreda behov av ställföreträdare och därefter att rekrytera, utbilda och informera ställföreträdare, företräda myndigheten vid förhandlingar i domstol, begära yttranden från andra myndigheter, upprätta yttranden och granska ställföreträdarnas förvaltning/årsredovisningar.

Enheten bedriver arbetet med stor självständighet och arbetet inbegriper olika typer av lagstiftningsområden såsom föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, ärvdabalken och socialtjänstlagen. Kontoret har 8 anställda och består av bl a jurist, socionom samt personer med annan akademisk, eftergymnasial eller gymnasial utbildning. Enheten ingår i avdelningen Juridik och Administration inom Kommunledningskontoret.

 
Arbetsuppgifter
Enhetschefens ansvar är bl a att

- leda och fördela arbetet utifrån personal-, verksamhets-, arbetsmiljö- och budgetansvar
- driva arbetet och samverka med kommunernas överförmyndare i framtagandet av principer och rutiner för handläggning
- samordna och genomföra ett antal årliga möten med överförmyndarna för genomgång av t ex budget, statistik och andra för tillfället aktuella frågor
- ansvara för myndighetens tillsyn inom verksamhetsområdet
- tillämpa lagstiftning såsom föräldrabalken, förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagen 


Kvalifikationer
Vi söker en person som har högskole- eller universitetsutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig rätt, socialrätt, familjerätt och/eller förmynderskapsrätt, eller annan utbildning som kan anses likvärdig. Det krävs god vana av att hantera dataprogram som Word, Excel och någon typ av ärendehanteringssystem. Det krävs även en god förmåga att uttrycka sig i svenska språket både i tal och skrift.

Personen vi söker bör ha flerårig vana av arbetsledning samt av arbete inom offentlig sektor, där myndighetsutövning har varit en naturlig del av arbetet, alternativt erfarenhet från arbete med familjerättsfrågor vid en juridisk byrå. Vi söker en person med god ledarskaps- och samarbetsförmåga. Du bör även vara mål- och lösningsfokuserad och analytisk. Du är en stabil och strukturerad person med gott omdöme. Med anledning av att din roll inbegriper att vara mötesledare i olika format krävs en pedagogisk förmåga. Du ska självständigt kunna tillägna dig lagstiftning och utarbeta riktlinjer inom området.

Körkort för personbil fordras eftersom visst arbete kan komma att utföras i samverkanskommunerna.

Övrigt
Information om tjänsten kan ges under vecka 30 av Tommy Almström på telefon 0522-69 60 46. Intervjuer kommer att ske under vecka 34, kallelse till dessa kommer att ske via telefon i vecka 33. Samtliga sökande kommer att få besked gällande rekryteringsprocessen via mail under vecka 34.

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024