OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Vi söker dig som vill vara med och leda det viktiga arbetet med att skapa trygghet och trivsel inom äldreomsorgen i Falu kommun!
Oavsett om du är i början av din karriär som ledare eller är en mer erfaren ledare som vill ta ditt ledarskap till nya nivåer, så innehåller rollen som enhetschef omväxling och möjligheter till utveckling.
På sektionen för vård- och omsorgsboende arbetar idag ett tjugotal enhetschefer. Enhetscheferna sitter med i sektionens ledningsgrupp och har regelbundna nätverksträffar varannan vecka vilket skapar en god plattform för coachning, stöd och hjälp av varandra. På de flesta enheter inom sektionen arbetar omkring 25-35 medarbetare med att skapa en trygg och trevlig miljö för våra brukare. Tillsammans med dessa kompetenta medarbetare leder och utvecklar du en mycket betydelsefull verksamhet!
Omvårdnadsförvaltningens arbete bygger på en gemensam värdegrund där trygghet är ett centralt begrepp i arbetet tillsammans med kunden. Varje möte med den enskilde ska kännetecknas av gott bemötande, kontinuitet och inflytande.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef är din främsta uppgift att leda, planera och utveckla verksamheten. Det sker utifrån beviljade biståndsbeslut enligt SoL och inom givna ekonomiska ramar och målsättningen är att brukaren hela tiden får en bra omsorg med hög kvalitet.
Tjänsten som enhetschef innebär att du ansvarar för personal, budget och verksamhet. Du coachar och följer upp dina medarbetares insatser. Då det är viktigt att hela tiden arbeta för att våra brukare ska tas emot av varm personal som har en positiv attityd till sitt arbete och som sätter värde i att få andra att må bra, vill vi att våra enhetschefer ska vara goda representanter när det handlar om värdegrundsarbete.
I tjänsten kommer du samverka internt inom kommunen med till exempel sektor service, sektionen för hälso- och sjukvård, LSS och externt med Region Dalarna, frivilligorganisationer m.fl.
För oss är det viktigt att du som kommer till oss känner att vi tar hand om dig från första dagen. Vi har därför ett mentorskap för nyanställda chefer och det finns goda möjligheter att utvecklas som ledare genom ledarutvecklingsprogram och interna utbildningar inom arbetsmiljö, rehabilitering, rekrytering m.fl. Till stöd finns även centrala stödfunktioner för ekonomi, HR, kommunikation och juridik. Vi erbjuder flexibel arbetstid.
Kvalifikationer
För rollen krävs
- Högskoleexamen från personal- och arbetslivsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Arbetslivserfarenhet från vård- och omsorgsarbete
- Arbetslivserfarenhet av personal-, budget- och verksamhetsansvar
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- God datavana och IT-mognad
- B-körkort
Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs i ledarrollen och som har förmåga att genom ditt ledarskap skapa en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär och förutsättningar för gott samarbete på olika nivåer i organisationen. Det är viktigt för dig att samverka genom att främja och utveckla andras idéer för att nå gemensamma mål. Ditt arbetssätt är systematiskt och metodiskt och du tycker det är viktigt att planera i förväg och göra tydliga prioriteringar. Vi ser också att du är en person som lyssnar effektivt och har förmåga att kommunicera på ett klart och tydligt sätt på alla nivåer.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av äldreomsorg
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
- God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
Anställningsvillkor
2 tillsvidareanställningar på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
Kontaktuppgifter
Sektionschef Vård och Omsorgsboende, Åsa Edvardsson Johansson, 023-82747
Fackliga företrädare
Vision, Kristina Hedlöf, 023-820 63
Ledarna, Eva Jonsson 023-866 15
Kommunal, Stefan Jansson, stefan.jansson@falun.se
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Arbetsplats
Falun