OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söderhamns dagliga verksamhet
Vi söker dig som vill arbeta som enhetschef för Söderhamns dagliga verksamhet vid Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Dina arbetsuppgifter
Söderhamns dagliga verksamhets uppgift är att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta stimulans, utveckling, meningsfull sysselsättning och gemenskap. Det kan vara aktiviteter av olika slag som kan anpassas efter behov. Verksamheten verkställer beslut enligt lagstiftningarna LSS och SoL i nära samarbete med beslutande nämnd.
Som enhetschef har du ansvar för enhetens budget och personal. Vidare ansvarar du för planering, ledning, uppföljning, utveckling samt samverkan. En viktig del i det dagliga arbetet är att handleda och coacha dina medarbetare.
Du kommer även att ingå i en av förvaltningens ledningsgrupper, där bidrar du till en väl fungerande helhet tillsammans med andra enhetschefer.
En stor del av arbetet handlar om att kunna leda genom andra, du får därför inte vara rädd för att delegera. Då verksamheten och målgruppen ofta förändras är det viktigt du kan anpassa dig och resurserna till de behov som finns. Du trivs med att vara delaktig i det pågående utvecklingsarbetet som finns inom daglig verksamhet men kan också skapa stabilitet och trygghet genom struktur och tydlighet.
Din profil
Du har högskoleexamen inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef inom kommunal verksamhet eller annan adekvat arbetslivserfarenhet. Du har arbetat med målarbete, budget- och uppföljningsprocesser.
Du har även erfarenhet av att arbeta inom funktionshinderområdet.
Vi ser det även som en fördel om du har kunskap om målgruppens problematik och behov samt kunskap om adekvat lagstiftning inom området.
Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Du har B-körkort då verksamheterna är placerade på olika platser inom kommunen,
Som person tar du ansvar för din uppgift och strukturerar själv ditt arbetssätt och driver dina processer vidare. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat samt styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du har även förmåga att förändra din inriktning när målen ändrar sig.
Du arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt anpassar dig till situationen. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt samt talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper.
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar.Du förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra och underhåller kontinuerligt din specialistkunskap samt har förmågan att vara en kunskapsresurs för andra.
Löpande intervjuer kan komma att ske under rekryteringsperioden.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och tidigare erfarenheter.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar för att skapa ett jämlikare Söderhamn. Vi är ca 350 medarbetare som samarbetar med kommunens verksamheter och externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att erbjuda effektivare service och tjänster för våra medborgare. Våra olika verksamheter är riktade till arbetslösa, barn och unga, funktionsnedsatta, ensamkommande flyktingbarn och vuxna med beroendeproblematik eller sociala problem. Vi utvecklar och driver vår verksamhet tillsammans. Välkommen med din kunskap!