Enhetschef till spektrumanalys på PTS

Enhetschef till spektrumanalys på PTS

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av en växande och modern myndighet som driver Sveriges digitala framtid framåt? Då kan rollen som enhetschef på vår analysavdelning vara rätt steg för dig!

Enheten för spektrumanalys utgör utgångspunkten för PTS strategiska arbete med radiospektrumfrågor som är en oersättlig naturresurs med enormt samhällsekonomiskt värde. Genom att strategiskt förvalta denna resurs bidrar vi inte bara till Sveriges ekonomiska utveckling utan även till samhällets digitalisering. Att vara en del av detta arbete är en unik möjlighet att göra verklig skillnad. Dessutom innebär rollen att vara en nyckelperson i att forma och utveckla enhetens roll inom PTS analysavdelnings samlade uppdrag, vilket inkluderar att skapa och ge kvalificerat analysstöd samt att utveckla myndighetens strategiska inriktning. 

Om rollen
Som medlem av analysavdelningens ledningsgrupp kommer du att ha en central roll i att forma och utveckla vår analysverksamhet. Du trivs med att leda och utveckla både medarbetare och verksamhet, samtidigt som du säkerställer att beslutade och genomförda aktiviteter följs upp noggrant.

Du kommer att initiera och driva utvecklingsarbete och arbeta aktivt för att skapa väl fungerande team präglade av delaktighet, ansvarstagande och engagemang. Din tillgänglighet, struktur och tydlighet kommer att vara avgörande för att säkerställa att ansvar och uppgifter följs upp på ett effektivt sätt.

På enheten för spektrumanalys kommer du att hantera flera spännande och viktiga uppgifter. Du ansvarar för den övergripande och långsiktiga planeringen av hur radiospektrum används, förbereder och genomför tilldelning av spektrum genom allmänna inbjudningar, samt hanterar överlåtelse och uthyrning av dessa tillstånd. Dessutom utför du analyser av behov och tillgänglighet inför beslut om spektrumanvändning och samarbetar med både nationella och internationella externa aktörer.

Om teamet
Du kommer att få chansen att leda ett dynamiskt team bestående av ett tiotal högt kvalificerade medarbetare med olika expertisområden. Vi värdesätter samverkan och samarbete där varje individ bidrar med sin unika kompetens för att skapa en mångsidig och effektiv arbetsmiljö. 

Om dig
För att trivas och lyckas i din roll är det avgörande att du behärskar konsten att leda med empati och flexibilitet, så du bemöter varje individ där den befinner sig. Vi efter en enhetschef som kan skapa en atmosfär av delaktighet och engagemang, där varje röst hörs och varje individ känner sig betydelsefull. Det innebär att inspirera och guida våra högt kvalificerade medarbetare mot sina och myndighetens mål, samtidigt som vi bibehåller en trivsam arbetsmiljö. Vi ser särskilt värde i din drivkraft, din förmåga att sätta mål och nå resultat samt din förmåga att prioritera och fokusera på det som verkligen betyder något. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen inom ekonomi, teknik, juridik eller annan likvärdig utbildning
• Flerårig och aktuell arbetslivserfarenhet av arbetsledning
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska

Det är meriterande om du har: 


• Aktuell arbetslivserfarenhet av personalansvar
• Arbetslivserfarenhet av att leda förändringsarbete och grupputveckling
• Dokumenterad arbetslivserfarenhet av kvalificerat analysarbete
• Aktuell arbetslivserfarenhet av budgetansvar
• Arbetslivserfarenhet från it- eller telekombranschen
• Erfarenhet från arbete på statlig myndighet

Bra att veta:
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1–3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra pensions och semestervillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Personlighetstester kommer att förekomma som en del i urvalsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

För mer information kontakta avdelningschef Kristian Viidas på kristian.viidas@pts.se  eller rekryteringskonsult Lotta Kantsjö på lotta.kantsjo@homeofr.se För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation mejla till saco@pts.se

Välkommen med din ansökan senast den 9 juni.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2024
  • Ansök senast: 9 juni 2024

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024