Enhetschef till statistik och register

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till en god och säker hälso- och sjukvård samt omsorg? Vill du hjälpa oss på vår digitaliseringsresa som syftar till att ge oss större genomslag till nytta för patienter och brukare? Enheten för statistik och register skapar förutsättningar för att vi ska kunna arbeta med datadriven analys och därmed öka genomslaget av vår tillsyn. Vi söker dig som vill hjälpa oss att vidareutveckla detta viktiga område och leverera nytta i enlighet med myndighetens strategiska inriktning.

Rollen

Enheten för statistik och register ansvarar för att ta fram myndighetens statistik och för IVOs register. Inom statistikverksamheten är vanliga arbetsuppgifter framtagande av statistik för interna och externa behov och deltagande i regeringsuppdrag eller andra typer av analyser. Registerverksamheten arbetar med att registrera verksamheter med anmälningsplikt, säkerställa datakvalitet, svarar på frågor och lämnar ut information från registren.

För både statistik- och registerverksamheten är frågorna kring datakvalitet högt prioriterade. Att skapa kvalitetssäkrade processer inom båda verksamheterna och rekrytera och kompetensutveckla medarbetare blir också viktiga arbetsområden för enhetschefen. Inom IVO arbetar vi agilt i vår utvecklingsverksamhet. Enhetens medarbetare har därför tät kontakt med våra agila team för datafångst och register, så att de behov av it-utveckling vi ser inom linjeverksamheter kan omhändertas på ett bra sätt.

Som enhetschef kommer du att bidra genom att identifiera utvecklingsområden, leda enheten och medarbetarna och vara nära involverad i utvecklingen av våra register. Samtidigt kommer du också att vara en nyckelperson i att driva och stödja verksamheten till att ta nästa steg i att arbeta datadrivet under den pågående transformationen och kulturskiftet på myndigheten. För att lyckas i rollen är det därför viktigt att du brinner för att lösa verksamhetsproblem och besitter en djup förståelse av kvalificerat analysarbete, statistik eller register.

I rollen ingår verksamhet-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för enheten som för närvarande består av 11 medarbetare, de flesta i Stockholm.

Du kommer att ingå i analysavdelningens ledningsgrupp och rapportera till avdelningschefen och du kommer även att arbeta nära våra agila team.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• relevant högskoleutbildning alternativt erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• flerårig chefserfarenhet
• arbetat med analys, statistik eller registerfrågor
• erfarenhet av offentlighet och sekretess inom statlig verksamhet
• erfarenhet av att leda medarbetare i förändring
• förmågan att vara tydlig och strukturerad i din kommunikation, både muntligt och skriftligt
• en mycket god förmåga att samarbeta.

Det är meriterande om du har kunskap om agil utveckling med Scrum som metod.

Det är viktigt att du har en förmåga att se till helheten och ha en god samarbetsförmåga. Du är nyfiken, modig och smidig i ditt sätt att samverka med andra och har en god självkännedom som gör att du är trygg i att fatta beslut. Vi vill att du har ett utvecklingsinriktat och coachande ledarskap och kan skapa ett naturligt engagemang hos dina medarbetare och kollegor. Du har en mycket god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar. Det är viktigt att du är lyhörd och har lätt att skapa förtroendefulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter och vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald. 

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm.

Ansökan

Märk din ansökan med dnr 2.1.1-07335/2022. Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är 8 mars. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering- eller annonseringshjälp.


IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 februari 2022
  • Ansök senast: 8 mars 2022

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


20 december 2024

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

20 december 2024

Chefer till förvaret i Mölndal

Chefer till förvaret i Mölndal

20 december 2024