OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och stadsdelen får en allt tydligare citykaraktär. Våra 51 000 invånare har oftast bara några minuter in till centrala Göteborg tack vare utmärkta kommunikationer. Förvaltningens 2 800 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.
ARBETSUPPGIFTER
Sektor IFO-FH har drivit ett omfattande utvecklingsarbete under de senaste åren. "Att arbeta tillsammans för att utveckla människans egna resurser" är sektorns motto och genomsyrar allt arbete. Sektorn är uppdelad i tre områden; Myndighet, Sysselsättning/service och Boende. Här får du kollegor med hög kompetens och du ingår i en ledningsgrupp med ett väl fungerande samarbete och positivt klimat. Alla chefer sitter samlade i det nya socialkontoret Glasiären nära Hjalmar Brantingsplatsen med goda kommunikationer och närhet till bland annat restauranger, gym och träningstillfällen. Sektorn har en kvalificerad administrativ enhet. Som ytterligare stöd till område Myndighet har dessutom en kvalitetsutvecklare och en socialrättsjurist anställts. Dessutom har vi fortlöpande chefsutveckling för alla chefer i sektorn och våra socialsekreterare har stöd av socialadministratörer.
Område Myndighet består av 6 enheter; mottagningsenhet, försörjningsstödsenhet, funktionshinderenhet, barn- och ungaenhet och vuxenenhet. Områdets ambitioner är höga - vi ska vara en kvalitativ socialtjänst med hög grad av rättsäkerhet.
Vuxenenheten består av en 1:e socialsekreterare och tio socialsekreterare. Enhetens uppdrag är myndighetsutövning utifrån anmälan eller ansökan för målgruppen 20 år eller äldre med beroendeproblematik/samsjuklighet. Målsättningen är att erbjuda vård och boende i hemmiljön men förekomst av kvalificerade behandlingsinsatser utförda i intern och extern regi liksom omhändertagande enligt LVM förekommer också. Uppföljning av beviljade insatser enligt SoL och LVM i såväl öppenvård som boende och köpt vård ingår i uppdraget.
Samarbete med andra vårdgivare, internt och externt, är en viktig uppgift för enhetschef.
KVALIFIKATIONER
Som enhetschef ansvarar du för verksamheten, medarbetarna och enhetens ekonomi. I nära dialog med ledning och medarbetare skall du forma, utveckla och följa upp arbetet utifrån formulerade mål och uppdrag. Att samverka inom sektorn, stadsdelen, kommunen i övrigt samt med andra aktuella aktörer är en viktig del i arbetet. Bevakning av samhällsutvecklingen och att vi använder oss av metoder och arbetssätt som utgår från forskning, nationella riktlinjer och beprövad erfarenhet är även det viktiga komponenter som ingår i ditt uppdrag.
Vi söker dig med socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig och med lång erfarenhet av myndighetsutövning. Du behöver vara väl förtrogen med socialtjänstens ansvarsområde och ha hög kompetens inom myndighetsutövning med kunskap om socialtjänstlagen och förvaltningslagen samt LVM. Vi ser gärna att du har arbetat som chef eller som förste socialsekreterare. Som enhetschef krävs att du har förmågan att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och har god samarbetsförmåga. Du är utvecklings- och resultatorienterad och har ett stort intresse av att arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten.
För oss i Lundby är det nära ledarskapet viktigt. Det innebär bland annat ett aktivt lyssnande och att vara prestigelös och kommunikativ. Som person vill vi också att du är handlingskraftig, tydlig och ser möjligheter istället för hinder. En annan viktig egenskap är att du har förmåga att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. För ett framgångsrikt arbete tror vi att du behöver ha förmåga att skapa goda relationer med medarbetarna.
Datorvana och förmåga att snabbt kunna ta till sig nya IT-system är en förutsättning liksom god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
Välkommen till Lundby, vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden, vänta inte med att söka!
Vi ser mångfald som en framgångsfaktor för en högre kvalitet gentemot de vi är till för och i vårt interna utvecklingsarbete.
Friskvård är viktigt för oss. Vi har rökfri arbetstid och alla anställda har tillgång till ett brett utbud av tränings- och kulturaktiviteter.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Gilberth, Rektor
031-366 73 20
Jim-Alex M. Hirschi, Administrativ chef
031-366 75 45
Henrik Alriksson, Verksamhetsutvecklare IT/Teaml
031-366 79 51
Per-Gunnar Lundén, Enhetschef
031-366 73 58
Olena Ostrovska, Rektor
Cecilia Molander Jarlöv, Biträdande rektor
072-516 44 37
Gerd Elmander, Rektor
031-366 78 10
Ola Sundberg, Rektor
031-366 72 82
Torbjörn Broomé, Rektor
070-785 66 97
Yvonne Börjesson, Rektor
031-366 73 39