OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsens kommunikationsarbete framåt?
Vi söker dig som vill leda webbenheten på kommunikationsavdelningen. Enheten ansvarar för utveckling och förvaltning av innehåll och funktionalitet för myndighetens samtliga webbplatser samt är central i den digitala utveckling som pågår inom myndigheten. Vi söker dig som är nyfiken och uppdaterad inom kommunikationsområdet, har gedigen erfarenhet av att leda arbete med utveckling av webbplatser och digital kommunikation med ett användarperspektiv i fokus. Tillsammans med chefer och medarbetare arbetar du för att myndighetens kommunikation utgår från ett helhetsperspektiv och samordnas gentemot målgrupperna.
Socialstyrelsen står inför en rad spännande utmaningar de kommande åren där vi tar steg för att öka nyttan för våra målgrupper genom effektiv digital kommunikation. Vi driver flera digitala utvecklingsprojekt; visualisera myndighetens data, vidareutveckla våra externa webbplatser och olika e-tjänster samt är i uppstart för ett nytt intranät.
Du har stor erfarenhet av digital utveckling och kommunikation samt har förmågan att arbeta strukturerat mot långsiktiga mål, samtidigt som du skapar en verksamhet med fokus på omvärlden och säkerställer att vi som myndighet agerar snabbfotat när det behövs och agerar relevant utifrån de samhällsfrågor som vi berörs av.
Enheten är en av fyra enheter på kommunikationsavdelningen och består av cirka 20 medarbetare. Som enhetschef rapporterar du till avdelningschefen för kommunikationsavdelningen och är en del av avdelningsledningen.
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning i kommunikation eller annan motsvarande utbildning
• minst 3 års chefserfarenhet med både personal- och budgetansvar för en större grupp medarbetare
• dokumenterad erfarenhet av användarstyrd utveckling av webbplatser och digitala tjänster
• erfarenhet av att skapa effektiv förvaltning av webbplatser
• god kunskap om metoder för ett datadrivet arbetssätt i webbarbetet och webbutveckling
• erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en kunskapsorganisation
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska.
För att lyckas i uppdraget är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du drivs av att få människor att växa, du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Denna roll kräver en extra god pedagogisk förmåga – att kunna förklara och sätta digital utveckling i sitt sammanhang och ha förmågan att tydliggöra vad som behövs för att skapa digitala lösningar som skapar värde för våra målgrupper på kort och lång sikt.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från större komplex organisation
• erfarenhet av PM3 eller liknande förvaltningsmodeller
• kunskap om Socialstyrelsens sakfrågor
• erfarenhet att arbeta med proaktiv kommunikation utifrån ett omvärldsperspektiv, gärna från en stor och komplex organisation.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare, på heltid, och med 6 månaders provanställning. Chefsförordnandet är på sex år med placering på kommunikationsavdelningen i Stockholm.
Välkommen med din ansökan senast den 8 oktober 2021 I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 261-32882/2021.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Linda Corsvall. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055