OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design med ett 40-tal anställda. ArkDes är inne i en dynamisk förändringsprocess där du har chansen att spela en viktig roll i den utvecklingen. De kommande tre åren är processarbetet med skapandet av en ny basutställning en viktig del av verksamheten.
Administrationen vid ArkDes har förändrats och utvecklats och består i nuläget av sex anställda som ger stöd till kärnverksamheten inom bl.a. ekonomi, HR, registratur/dokumenthantering, avtal, upphandling och IT. Personal- och budgetansvar för enheten ingår i tjänsten. Tjänsten som enhetschef är ny och innebär både operativt och strategisk arbete och det finns goda möjligheter att utforma den i nära samverkan med nytillträdd verksamhetschef och enhetens övriga medarbetare.
Du leder, planerar och utvecklar den administrativa verksamheten utifrån de styrdokument som en statlig myndighet har att utgå från, olika policyn och de strategiska beslut som ledningen fattar. Du och ditt team deltar aktivt med era perspektiv i den operativa verksamheten och agerar stödjande.
Vi söker dig som är tydlig i ditt ledarskap och besitter en god kommunikativ, analytisk och strategisk förmåga. Arbetet kräver att du lätt kan samarbeta och känna ansvar för hela verksamheten. Du är driven, tillgänglig och serviceinriktad i dina kontakter med verksamheten och din omvärld. Vidare värdesätter vi att du är flexibel, har förmåga att engagera människor och värnar om en god arbetsmiljö.
Arbetsuppgifter
ArkDes har ett nära samarbete med och är fullservicekund hos Statens servicecenter. Även om merparten av det ekonomiska flödet idag sköts av Statens servicecenter kvarstår behov av styrning, uppföljning och olika typer av handläggning av en mängd ekonomiska frågor i samband med verksamhetsutövningen. Behovet är stort av att stötta planeringen, budgeteringen och uppföljningen av olika projekt och aktiviteter.
I arbetet ingår årsredovisning, övergripande budget, arbetsordning och andra verktyg som är viktiga för myndigheten. Vidare ska du bidra till ett kontinuerligt utvecklingsarbete genom att utveckla och kvalitetssäkra interna arbetsprocesser, ansvara för framtagande av policydokument, remisser och enkäter.
Utbildning och erfarenhet
Du ska ha:
• Akademisk examen med ekonomisk inriktning eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst fem års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete
• Goda kunskaper i ekonomisystemet Agresso och Excel
• Ledarskapserfarenhet
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av den statliga budgetprocessen
• Kunskap om kulturområdet eller publikdriven verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald.
Arbetstid/anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker via länken ”Ansök” längst ned i annonsen.
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 25 oktober 2020.
Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Eric De Groat, biträdande överintendent.
Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt, ST.
Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23 500.