Enhetschef Trafik och bygg

Enhetschef Trafik och bygg

Arbetsbeskrivning

Piteå kommun står inför många spännande utmaningar och söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta  och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad. Planeringsavdelningen ingår som en av sex avdelningar i förvaltningen Samhällsbyggnad som arbetar för ett attraktivt och hållbart samhälle för invånare, besökare och näringsliv. Vi erbjuder dig ett självständigt arbete med möjlighet till kompetensutveckling, stimulerande arbetsuppgifter och att bidra i samhällsbyggandet. Vill du bli en av oss?

Planeringsavdelningen söker en utåtriktad enhetschef till Trafik och bygg med förmåga att se helheten, skapa relationer, entusiasmera medarbetarna och vara en viktig kugge i Piteås fortsatta utveckling. Enheten består idag av 13 medarbetare som hanterar kommunövergripande trafikfrågor, bygglovsfrågor och mätningsfrågor inom funktionen MBK. Som enhetschef befinner du dig mitt i händelsernas centrum, där enhetens insatser är direkt kopplade till samhällsutvecklingen i Piteå.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för Trafik och bygg blir du en viktig kugge i arbetet med att göra Piteå attraktivt att leva och bo i. Du har personalansvar samt budget och verksamhetsansvar för enheten som idag består av 13 medarbetare.
Rollen innebär ansvar för att bevaka och utveckla trafikfrågorna i samhällsbyggnadsprocessen i ett långsiktigt perspektiv – allt från arbetet med Norrbottniabanan, planering av nya stadsdelar och bostadskvarter samt stora etableringar till nya gång-och cykelvägar. I rollen kommer du att vara Piteå kommuns kontaktperson avseende trafikfrågor mot Trafikverket och andra myndigheter samt internt på kommunen.
Ditt ansvar är att se till att bygglovsfunktionen fortsätter utvecklas.Till din hjälp har du fem engagerade medarbetare där en är utsedd till att driva processförbättring och vara juridiskt sakkunnig.
MBK (mätning, beräkning och kartering) är en ny funktion inom kommunen som ska säkerställa god tillgång till rätt underlag i samhällsbyggnadsprocessen. Ansvaret är att fortsätta utveckla och skapa rätt förutsättningar både ekonomiskt och verksamhetsmässigt. Här har du hjälp av tre engagerade medarbetare varav en är utsedd till att vara koordinator.

Omvärldsbevakning och nätverkande är en viktig del av chefsrollen. Vi strävar efter att erbjuda enhetens tjänster på ett professionellt och serviceinriktat sätt till företag och medborgare likväl till andra verksamheter inom kommunen. Samarbete, struktur och tydliga processer som stödjer detta är en viktig del i arbetet.

Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi alternativt inom leveransområdena, trafik, bygglov eller mätning. Du har erfarenhet av arbetsledning, är tydlig i ditt ledarskap samt har förmåga att skapa engagemang, goda resultat och ett positivt arbetsklimat. 

Du behöver ha erfarenhet av verksamhetsområdet,  god kunskap om specifika regelverk och processorienterad arbetsmetodik. Du är van att arbeta mot fastställda tidplaner, ekonomiska ramar och att utveckla affärsmöjligheter.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 6 juni!

Vi undanber oss kontakt med rekryteringsföretag och annonsörer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2021
  • Ansök senast: 6 juni 2021

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024