OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 340 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för inköp och upphandling kommer du att leda arbetet på enheten och ansvara för att upphandlingslagstiftningen infrias och bibehålls. Du ska tillgodose att rutiner finns för inköpsprocessen i hela verksamheten. Inom enheten ligger också ansvar för processen kring rättvisande resultat samt intern kontroll. Du har chefsansvar för 4 - 5 medarbetare. Du rapporterar till avdelningschef för ekonomi. Då Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen är en nystartad förvaltning är det mycket som behöver byggas upp kring strukturer, rutiner och vissa förändringar i uppdraget kan behöva göras allt eftersom.
Rollen är både strategisk och operativ och du kommer att planera och utföra egna upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal. Samtidigt vara ett stöd och bollplank till avdelningens medarbetare. Du kommer ha ett nära samarbete med förvaltningens olika verksamheter och enheten har ansvar för att arbeta med hela processen från beställning till betalning, rättvisande resultat och intern kontroll. Du medverkar i planering och analys utifrån avdelningens processer, leder team för att utveckla strategier och genomföra upphandlingar. För att förenkla och effektivisera inköpsprocessen driver och deltar du i utvecklingsprojekt och förbättringsarbeten. I arbetet ingår också att stödja och vägleda förvaltningens chefer i inköps- och avtalsfrågor.
Enheten inköp och upphandling är nystartad från och med 1 januari 2021 och ingår i avdelningen för ekonomi. Du kommer aktivt att delta i hela avdelningens arbete och utveckling. Du kommer även att ingå i Göteborgs Stads chefsnätverk gällande samarbete inom upphandling.
KVALIFIKATIONER
Du är välkommen med din ansökan om du har akademisk examen inom relevant område såsom inköp, juridik, ekonomi eller likvärdigt. Du behöver ha minst 3 års praktisk erfarenhet av upphandling inom LOU och gärna från kommunalt bolag eller förvaltning. Det är meriterande om du har erfarenhet från tidigare chefsuppdrag eller en ledarskapsutbildning.
Personliga kompetenser
Som person är du en tydlig och god kommunikatör och har ett pedagogiskt förhållningssätt. Det krävs att du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Det krävs också att du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. I rollen som enhetschef är det också viktigt att du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt förslå möjliga lösningar. Du har förmågan att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
För att trivas i rollen som enhetschef har du förmågan att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.
Sista ansökningsdag 2021-07-11. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag så ansök gärna idag. Göteborgs Stad samarbetar med Randstad som ansvarar för denna rekrytering. För mer information om tjänsten: Kontakta gärna rekryteringskonsult Pernilla Håkansson. Pernilla.hakansson@randstad.se alt 070-1606446.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.