OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som vill ta steget från duktig, strategisk och analytisk upphandlare till att axla och utmana rollen som Upphandlingschef.
För att lyckas i rollen är du en utåtriktad, analytisk och strukturerad person med en vilja att vara en prestigelös och in lyssnande ledare. Din sociala förmåga gör att du har lätt för att kommunicera tydligt, både i tal och skrift, samt att du skapar goda, långsiktiga relationer såväl internt som externt.
Upphandlingschefens roll är att leda och fördela arbetet inom enheten och att genom särskilt god kunskap om affärsprocesser, affärsmodeller och lagstiftning kunna vägleda medarbetarna i sina uppdrag. Du kommer ha personal, ekonomi- och verksamhetsansvar för 4 medarbetare.
Som upphandlingschef hos oss är du både operativ och strategisk, vilket innebär att du både fungerar som upphandlare och chef och ingår som aktör i många förbundsövergripande frågor. För att lyckas i rollen krävs det av dig att du även är engagerad och drivande.
Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och är delaktig i avdelningens strategiska arbete med kort- och långsiktiga utvecklingsfrågor. Du kommer att arbeta tätt med andra chefskollegor i verksamhetsnära frågor. Vi tycker att det är viktigt att du som ledare lever upp till RSGs ledarskapsfilosofi som bland annat står för att våra ledare verkar som föredöme genom att leva våra värderingar och ta ansvar för uppdraget.
Är du inte en erfaren ledare med långa ledarskapserfarenheter ser vi till att du får utbildning och stöd internt för att klara ditt uppdrag som ledare. Vi värdesätter dina personliga egenskaper där vi ser att du har viljan och förmågan att vilja utvecklas och bli en ledare hos oss.
Upphandlingsfunktionens uppdrag är att säkerställa att alla köp och upphandlingar som ska genomföras inom förbundet görs enligt gällande lagstiftning (LOU) och att vi har avtal på alla de varor och tjänster som förbundet har behov av. Du kommer till en arbetsplats där idéer och initiativ är välkomna och där kommunikation ofta lyfts som en framgångsfaktor för att uppnå resultat.
KVALIFIKATIONER
Du behöver ha
• Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller förvaltning, eller motsvarande
• Minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat med eller inom upphandling samt erfarenhet och kunskap inom Lagen om offentlig upphandling (LOU)
• God kunskap i att kommunicera både muntligt och skriftligt, såväl i svenska som engelska
Vi ser även gärna att du har
• Projektledarkunskaper eller motsvarande som meriterande
• Erfarenhet av strategisk upphandlingsutveckling såsom kategoristyrning och arbete med spendanalys
• Erfarenhet av att jobba med e-handel
• Arbetat med inköp eller upphandling inom Offentlig förvaltning
ÖVRIGT
I tjänsten förekommer ett mindre antal resor per år, främst i samband med mässor och konferenser.
Intervjuer genomförs 12 september.
Tester genomförs vid CLU (center för ledarutveckling) den 28 & 29 september.
Innan anställning kommer alkohol och drogtest att genomföras enligt förbundets policy.
Tester sker i samarbete med vår företagshälsa. Med anställning följer krigsplacering med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du kan kallas att tjänstgöra i händelse av höjd beredskap inom totalförsvaret.
Varmt välkommen med din ansökan!