OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar, Avdelningen för myndighetsutövning, Avdelningen för utbildning, stöd och integration och Avdelningen för äldre och personer med funktionsnedsättning. Inom avdelningen för Myndighetsutövning finns tre enheter. Utredningsenheten för individ och familj, utredningsenheten för ekonomiskt bistånd och utredningsenheten för äldre och personer med funktionsnedsättning.
Brinner du för de sociala frågorna och vill leda våra kunniga och engagerade biståndshandläggare på Utredningsenhet, äldre och funktionsnedsatta, i deras arbete för att ge den bästa servicen och kvalitén till de vi är till för? Då kan det här vara uppdraget för dig
Arbetsuppgifter
Som enhetschef för utredningsenheten för äldre och personer med funktionsnedsättning ansvarar du för att leda och styra verksamheten utifrån gällande lagstiftning och rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår att utifrån politiska beslut vara drivande i verksamhetens utveckling samt att genom din goda ledning bidra till att verksamheten utvecklas i linje med Flens kommuns mål och visioner. Du har budgetansvar för din enhet.
Du har direkt personalansvar och arbetsmiljöansvar för 11 medarbetare som arbetar med myndighetsutövning enligt SoL, LSS, bostadsanpassning, färdtjänst, riksfärdtjänst och avgiftshandläggning.
Vi vill att du aktivt följer utvecklingen inom området, omsätter ny kunskap och skapar en enhet som ligger i framkant när det gäller myndighetsutövning, där medborgaren står i fokus och tillgängligheten är hög. Rollen innebär också att du arbetar med frågor kring lagstiftning, myndighetsutövning och utvecklingsbehov för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt. Enheten har ett nära samarbete med kommunala utföraren, Landstinget samt förvaltningens övriga myndighetsutövning.
Kompetens
Vi söker dig som för uppdraget har en relevant universitets- eller högskoleutbildning, minst tre år där socialrätt ingår. Erfarenhet av verksamhetsområdet och myndighetsutövning krävs, chefserfarenhet är meriterande. För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person. Du är strukturerad, kommunikativ och analytisk med god organisations- och samarbetsförmåga.
Som ledare har du förmåga att leda genom andra, mod att ge mandat och tillåta andra att växa med uppgiften. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidra till en organisationskultur som präglas av öppet klimat och god arbetsmiljö.
Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.