OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. ArkDes har ett unikt regeringsuppdrag där ArkDes ska fungera som mötesplats för aktörer som deltar i debatten om de svenska städernas framtid och på så vis bidra till den nationella debatten om arkitektur, stadsplanering och politiken inom dessa områden. Dessutom har vi ett ansvar att följa upp politiken för gestaltad livsmiljö och ett årligt anslag för forskning och utveckling inom området.
Tjänsten
ArkDes står inför ett stort och omfattande arbete med att utveckla museets utställningar och museimiljöer. Vi vill satsa på en bättre miljö för våra besökare, visa våra fantastiska samlingar och skapa ytor och arenor för samtal och debatt. Med en målsättning satt till 2024 söker vi dig som vill vara med och skapa ett museum i världsklass.
Som Produktionschef ansvarar du för produktionen av ArkDes utställningar och installationer, från specifika utställningar och utställningsrum till strategiska planer, inomhus och utomhus, i samarbete med kollegor i projektgrupper, externa formgivare, våra omgivande grannar på Skeppsholmen, vårt värdskap, vår hyresvärd Statens fastighetsverk och många andra.
Du leder ArkDes produktionsenhet som förutom du själv består av två producenter, en utställningshandläggare och en utställningstekniker. Du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar och stödjer arbetet på hela ArkDes och på enheten med ett gott och tillitsfullt ledarskap. Tillsammans med övriga chefer på ArkDes bidrar du till en god ledarskapskultur och en god arbetsmiljö. Du har en lösningsorienterad inställning till de stundtals komplexa frågor du ställs inför och en positiv inställning till människors olikheter. Du hittar vägar framåt och kan förverkliga innovativa idéer.
Vem vi söker
Vi söker dig som är tydlig i ditt ledarskap och besitter en god kommunikativ, analytisk och strategisk förmåga. Arbetet kräver att du lätt kan samarbeta med och känna ansvar för hela verksamheten. Vi vill att du ska kunna bidra till en levande diskussion, god omvärldsbevakning och sätta besökaren i fokus.
Vidare värdesätter vi att du har förmågan att engagera människor och värnar om en god arbetsmiljö.
Utbildning och erfarenhet
Kvalifikationer:
• Ledarskapserfarenhet, lägst på projektledarnivå.
• Erfarenhet av och kunskap om produktion i konstnärliga miljöer, med utställningar, installationer eller liknande.
• Erfarenhet av administration och budgetarbete.
Meriterande:
• Adekvat akademisk examen företrädesvis inom arkitektur, design eller av arbetsgivaren ansedd motsvarande utbildning.
• Erfarenhet av upphandling av produktionsrelaterade tjänster och varor.
För arbetet behöver du ha ett kreativt synsätt på kunskapsförmedling av ArkDes ämnen för olika målgrupper.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Arbetet bedrivs från ArkDes lokaler på Skeppsholmen i Stockholm eller enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Resor i tjänsten förekommer.
Ansökan
Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker tjänsten via ArkDes hemsida. Klicka här för att komma direkt till annonsen och ansökningsfunktionen.
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 27 februari 2022.
Kontakt
Upplysningar lämnas av Karin Nilsson, verksamhetschef/biträdande överintendent.
För frågor om rekryteringsprocessen finns rekryteringskonsult Isabelle Flygelholm tillgänglig på isabelle.f@upgraded.se.
Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt, ST.
Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23 500.