Enhetschef utveckling och innovation, socialförvaltningen

Enhetschef utveckling och innovation, socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder.

Vill du spela en nyckelroll i att forma framtidens socialtjänst? Vi söker en innovativ och handlingskraftig person med starkt engagemang för att utveckla socialförvaltningens arbete och möta dagens utmaningar.

Vi genomför nu en omorganisation där det blir mindre enheter för att möjliggöra ett nära ledarskap. Den nya organisationen gäller från och med den 1 september i år.

Ditt nya jobb

Som enhetschef för utveckling och innovation på socialförvaltningen ansvarar du för att driva utvecklings- och förbättringsarbete som gör skillnad för de vi är till för. Ditt ledarskap fokuserar på nyttan för våra kommuninvånare och att ge medarbetarna förutsättningar att göra skillnad i det dagliga arbetet. Du arbetar strategiskt och operativt för att skapa en positiv utveckling av verksamheten och en arbetsmiljö där medarbetarna kan växa och utvecklas.

Rollen innebär ansvar för den centrala utvecklingsenheten. Du kommer att vara chef över cirka 10 medarbetare, inklusive systemförvaltare, digitaliseringsstrateg, webbkommunikatör och administrativa handläggare. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:



Driva och fånga upp verksamhetsutveckling i alla delar av socialförvaltningen.



Leda digitaliseringsprojekt, inklusive välfärdsteknik, för att förbättra och effektivisera verksamheten.



Processleda och projektleda arbetet med att leda förvaltningen in i framtidens socialtjänst, med fokus på hållbarhet och sammanhållning.



Säkerställa att den centrala administrationen kan ge det stöd som efterfrågas av våra verksamheter och anpassa det för framtidens utmaningar.



Stärka socialförvaltningens varumärke och kommunikation, både internt och externt.



Arbeta för att vi har rätt kompetens och resurser för att möta framtidens behov och utmaningar.



Du rapporterar till avdelningschefen för Förvaltningsstöd. Avdelningen fungerar som socialförvaltningens nav, med alla centrala stödfunktioner samlade.

Din profil



Relevant akademisk utbildning inom socialt arbete eller motsvarande.



Du har genomgått ledarskapsutbildning och har erfarenhet av att leda andra genom förändringsprocesser samt att initiera förbättringsarbeten. Du har även arbetat som chef med personalansvar och du har kunskap i arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor.



God förmåga att bygga och underhålla relationer, både internt och externt.



Du är en skicklig kommunikatör med pedagogisk förmåga som värdesätter samverkan och dialog. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.



Du är kreativ och strukturerad, med en förmåga att tänka utanför ramarna och hantera komplexa sammanhang.



Som ledare är du förtroendeingivande, lyhörd och skapar delaktighet hos dina medarbetare. Ditt ledarskap präglas av engagemang, nyfikenhet och viljan att nå mål och resultat för verksamheten. Ditt intresse för medarbetarnas utveckling märks i ditt sätt att leda och bidrar till att andra växer och når sina mål. Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår framgång och det värderar vi högt.





Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och god förståelse för kommunal verksamhet är  meriterande liksom erfarenhet av upphandling och anbudsförfarande.

.



Välkommen med din ansökan för att bli en del av vårt team!

Anställningens omfattning

Heltid  

Anställningsform

Tillsvidare 

Tillträde

1 september eller enligt överenskommelse 

Sista ansökningsdag

13 juni 2024

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 maj 2024
  • Ansök senast: 13 juni 2024

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024