OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen arbetar utifrån gällande lagstiftning med ett helhetsperspektiv kring kommunens invånare i behov av vård och omsorg. Målet är att stärka den enskildes förmåga att leva ett så självständigt liv som möjligt och uppleva hälsa.
Vård och omsorg i Habo kommun består av äldreomsorg, funktionshinderomsorg och kommunal hälso- och sjukvård. Då behovet av äldreomsorg i kommunen ökar behöver vi bli fler. Organisatoriskt ingår du i en övergripande ledningsgrupp med 10 enhetschefer inom vård- och omsorg, vilken leds av vård och omsorgschef.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget inom hemtjänsten är att utföra beviljade biståndsbeslut och delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter. Brukarens delaktighet i insatsernas utformning är central. Hemtjänstens verksamhet är uppdelad i fem olika grupper varav en är medarbetare med nattjänstgöring.
Som enhetschef inom hemtjänsten får du möjlighet att tillsammans med en chefskollega och medarbetare inom verksamheten fortsätta arbetet med att bedriva vår hemtjänstverksamhet där strävan att förbättra kontinuitet för brukare och effektivitet i verksamheten är aktuella arbetsområden. I detta ingår bland annat pågående förändringsarbete kopplat till heltidsresan och digitalisering. Under hösten 2022 kommer en översyn av helheten gällande organisation och arbetssätt i hemtjänsten att göras.
Som enhetschef ansvarar du för; att insatserna som utförs är rättssäkra, enheten har en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö för dina medarbetare. Du driver, utvecklar och följer upp verksamhetens resultat och kvalitet.
Ditt uppdrag är att stärka och motivera medarbetarna, att fånga upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Genom ditt kommunikativa ledarskap skapar du förutsättningar för medarbetarna att vara delaktiga, ta ansvar och känna arbetsglädje. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.
Till din hjälp finns kompetenta medarbetare och kollegor med stor erfarenhet av vård- och omsorg. Vidare har du tillgång till stöd från MAS, HR, bemannings-, administrations- och ekonomistöd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom socialt arbete, hälso- och sjukvårdsområdet eller annan högskoleexamen som vi bedömer relevant i förhållande till uppdraget. Vi ser helst att du har flerårig ledarerfarenhet från liknande verksamhet.
Du bedriver ett kommunikativt och nära ledarskap och har förmågan att entusiasmera, motivera och skapa förtroendefulla relationer med dem du möter i ditt arbete. Vidare är du en tydlig, driven och kreativ person som tillsammans med dina medarbetare arbetar för att uppnå mål och resultat.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och dina ledaregenskaper.
ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.
Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Svenningsson
036-442 83 26
Fackliga företrädare når du via växel
036-442 80 00
Betty Svensson
036-442 83 25
Bibbi Åhgren
036-442 83 46
Iréne Hård
036-422 83 33
Ann-Louise Gillek
036-442 83 55
Eva-Lotta Zäther
036-4428461
Johanna Rydberg
036-4428229
Fackliga företrädare nås via vår växel
036-442 80 00
Anetthe Jovanovic Karlsson
036-442 81 41