Enhetschef Vård och omsorg

Enhetschef Vård och omsorg

Arbetsbeskrivning

Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang.


Vi söker nu en enhetschef för vård och omsorg med ansvar för kommunens dagverksamhet för personer med demenssjukdomar som är placerad på ett särskilt boende i centrala Eksjö, samt med ansvar för en arbetsgrupp inom anhörig- och frivilligverksamheten. Den frivilliga insatsen är ett komplement till den ordinarie verksamheten inom kommunens äldreomsorg som behöver planeras och samordnas.

Under det kommande året kommer vi att genomföra en omvandlingsprocess där du kommer att spela en central roll. Ditt uppdrag kommer att innebära att utveckla både din roll och dess ansvarsområden. Du kommer att vara en viktig del av ett team som aktivt arbetar för att främja ett demensvänligt samhälle. Dessutom kommer du att vara en integrerad del av vårt nya särskilda boende med fokus på demenssjukdomar.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som enhetschef innebär att planera, leda och driva utveckling av din verksamhet utifrån IBIC (Individens behov i centrum). Som enhetschef anger du riktning, skapar goda förutsättningar för dina medarbetare och säkerställer att verksamhetens uppdrag genomförs med hög kvalitet och goda resultat. För att säkerställa en god och säker vård och omsorg ingår ett systematiskt kvalitetsarbete i ditt ledaruppdrag. Kompetensförsörjning är också ett betydande fokusområde där vi behöver hitta smarta och effektiva lösningar samtidigt som det ingår att hålla en ekonomi i balans.
I din roll kommer du att ha ett uppsökande uppdrag och utföra förebyggande hembesök till invånare över 85 år i syfte att informera om anhörigstöd och annan hjälp som kan fås från kommunen. Du kommer också att vara sammanhållande för anhöriggrupper till anhöriga för personer som är långvarigt sjuka, äldre, har en funktionsnedsättning eller anhöriga till personer med psykisk ohälsa.
Som enhetschef kommer du att vara en del av en ledningsgrupp med kunniga och engagerade kollegor. Tillsammans kommer ni att driva utvecklingen av verksamheten och forma framtidens vård och omsorg. I ditt arbete kommer du också att ha tillgång till olika stödfunktioner såsom samordnare, administratör, ekonom, verksamhetsutvecklare och HR.

Din anställning börjar med en noggrant planerad introduktion, följt av spännande utmaningar i din roll som chef. Kontinuerlig kompetensutveckling kommer att erbjudas inom ramen för det kommungemensamma chefs- och ledarutvecklingsprogrammet. Som ny chef kommer du att tilldelas en mentor för att stödja dig i din nya roll.

KVALIFIKATIONER
Som ledare är du en förebild för ditt team. Du är inspirerande och motiverande, och du visar vägen genom att vara tydlig i din vision och målsättning. Du är lyhörd och empatisk, och du tar hänsyn till dina medarbetares behov och åsikter. Du är en strategisk och utvecklingsorienterad person som kan se ett helhetsperspektiv. Dessutom är du en bra kommunikatör som kan kommunicera effektivt både internt inom teamet och externt med andra intressenter. Slutligen är du en problemlösare och har ett genuint intresse för demenssjukdomar där du kan hantera utmaningar och leda ditt team mot framgång.

Vi söker dig som är utbildad socionom, har examen från sociala omsorgsprogrammet eller från annan likvärdig akademisk utbildning, gärna med inriktning mot organisation, ledarskap eller socialt arbete. Tidigare erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet är meriterande. Tidigare chefserfarenhet är meriterande, gärna inkluderat budget-, personal- och verksamhetsansvar.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen.

Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt:
- Pass
- Nationellt ID-kort som visar medborgarskap
- ID-kort kombinerat med personbevis där
medborgarskapet framgår.
Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige

Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eksjö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2024
  • Ansök senast: 16 maj 2024

Liknande jobb


Enhetschef till Sannagården

Enhetschef till Sannagården

20 november 2024

Enhetschef anhörigstöd och träffpunkter

Enhetschef anhörigstöd och träffpunkter

6 november 2024

6 november 2024