OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lerums kommun arbetar vi tillsammans med ett starkt fokus på invånarna för att skapa en framgångsrik kommun där det är gott att leva, nu och i framtiden. Det innebär att vi är flexibla, vågar prova, vågar förändra i en omvärld med snabba växlingar. Vi som arbetar i Lerums kommun är alla viktiga pusselbitar för att det ska fungera och för att vi ska nå resultat. Lerums kommun är en tillväxtkommun och vi har många spännande projekt på gång.
Enheten Verksamhetsstöd på Sektor Samhällsbyggnad har som uppdrag att stödja sektorn inom administration och verksamhetsutveckling. Enhetschef för Verksamhetsstöd är direkt underställd och rapporterar till Sektorchef. I rollen är du medlem i Sektorns ledningsgrupp och har möjlighet till att utveckla Sektor Samhällsbyggnad. Enhetens uppdrag har en bred spännvidd där de nio självgående medarbetare har olika roller, i form av chefsstöd, ekonomistöd, lokalresursplanerare, verksamhetsutvecklare/ utvecklingsledare, personalsamordnare, ärende-koordinator, utredare och digitaliseringssamordnare.
Sektor samhällsbyggnad är en av tre sektorer i Lerums kommun. Sektorn ansvarar för frågor inom planering, byggande, infrastruktur, miljö, näringsliv och teknisk drift inom Kommunstyrelsens och Miljö- och byggnadsnämndens ansvarsområde. Inom sektorn och på enheten pågår just nu ett utvecklingsarbete som till viss mån handlar om omstart, eller att hitta nya processer och arbetssätt.
ARBETSUPPGIFTER
Enhetschefen kommer att ha det övergripande ansvaret för enhetens frågor inom ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhet. Då tf enhetschef ska gå i pension så uppstår behov av ny chef med fokus på att utveckla det dagliga arbetet samt att följa upp verksamheten utifrån uppsatta planer och mål.
Som enhetschef hos oss ansvarar du för att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål genom att vara en tydlig, engagerande ledare och ett inspirerande föredöme. Du främjar dina medarbetares utveckling, en kreativ arbetsmiljö och skapar de bästa möjligheterna för medarbetarna att ta eget ansvar. Du företräder kommunen som arbetsgivare, samverkar och följer lagar och riktlinjer. Du ansvarar för enhetens resultat och i det löpande arbetet är du proaktiv och identifierar utvecklingsmöjligheterna i verksamheten. Du arbetar för att uppfylla övergripande styrdokument. Du kommer att rapportera resultat, analys och åtgärder till närmaste chef. I rollen bidrar du även till en för förvaltningen god kultur och gott rykte.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
• Ansvara för enhetens budgetarbete
• Ansvara för bemanning och personaladministration
• Följa upp enhetsplan och enhetens handlingsplan inom systematiskt arbetsmiljöarbete
• Vara medlem i sektorns ledningsgrupp
• Vara del av internt chefsnätverk med andra administrativa chefer i kommunen och arbeta för att tydliggöra interna processer i kommunen
Vi erbjuder dig en omväxlande och flexibel arbetsmiljö med stora möjligheter till personlig utveckling. Vi tillämpar årsarbetstid och möjlighet till semesterväxling och värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid/föräldraskap på ett hållbart sätt. Det finns också möjlighet till distansarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom administration, verksamhetsutveckling eller motsvarande erfarenhet som bedöms som likvärdig. Du har tidigare ledarerfarenhet samt även erfarenhet av kommunalt arbete och förståelse för den kommunala organisationen och dess processer.
Det är meriterande att ha chefserfarenhet där personal- budget- och arbetsmiljöansvar har ingått i rollen. Övergripande kunskap om administrativt arbete i en kommunal verksamhet ses också som meriterande. Likväl erfarenhet av internstyrning och kontroll samt uppföljning och kvalitetsarbete.
Du är stabil och trygg i dig själv och visar tillit i ditt ledarskap. Du leder genom ett utvecklande ledarskap där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas i sin profession. Du har en vilja att driva utvecklingsfrågor och har ett helhetsperspektiv på verksamheten. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du är tydlig i din kommunikation och har en god förmåga att göra bedömningar.
Du har goda kunskaper i det svenska språket, god datorvana och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Kommunens arbete ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. Vi arbetar för att hitta de bästa lösningarna för helheten, för invånarna, för företagarna, för besökarna.
Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner som friskvård och personalvårdsprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare