OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Har du kunskaper och erfarenhet från familjehemsvård, köp av huvudverksamhet inom Socialtjänsten, direktupphandling och uppföljning av privata leverantörer kanske du är den vi söker!
Det vi kan erbjuda dig är en attraktiv arbetsplats med bra pendlingsmöjligheter i centrala Kungälv.
Vi strävar efter att arbetsplatsen ska kännetecknas av att medarbetarna involveras i problemlösning och utvecklingsarbete. Vår strävan mot ett gott socialt arbete och en rättssäker handläggning ska vara en ledstjärna för alla anställda inom verksamheterna.
Du organiserar ditt arbete självständigt och strävar alltid efter en hög kvalitet. Vi vill kunna hävda oss väl i jämförelse med Sveriges bästa kommuner.
Arbetsuppgifter
Du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområde Individ- och familjeomsorgen och är direktunderställd Verksamhetschef. Ledningsgruppen består av åtta enhetschefer. Enhetens uppdrag innebär att du arbetar övergripande och stödjer fler verksamhetsområden. När du tillträder tjänsten blir ditt första uppdrag att utveckla de delar av den operativa organisationen som ännu inte är i drift. Du behöver både omvärldsbevaka och hitta nya samarbeten inom och utanför organisationen. Enheten har 12 heltidsanställda, varav sju socialsekreterare inom familjehem och kontaktstöd, tre socialsekreterare inom placeringsstöd, en 1:e socialsekreterare och en socialadministratör.
Enheten har tre huvuduppdrag: leverantörsuppföljning, upphandling/placeringsstöd och arvoderade insatser.
Leverantörsuppföljning:
- Kvalitetssäkra och systematiskt följa upp egna arvoderade insatser samt leverantörer av insatser i privat regi.
- Upprätta inköpsstrategi som beskriver behov av insatser från socialtjänsten som verksamheten bör köpa av leverantörer eller producera i egen regi.
Upphandling/placeringsstöd:
- Genomföra direktupphandlingar vid behov samt bistå i kommunen vid upprättande av RAM-avtal avseende köp av huvudverksamheten. Enheten säkerställer att priset vid köp av huvudverksamhet är rimligt utifrån målgrupp och verksamhetsinnehåll.
- Samla samtliga köp av huvudverksamhet då insatser ej går att verkställa i den egna regin och fungera som ett placeringsstöd.
Arvoderade insatser:
- Ansvara för utförandet av arvoderade insatser inom socialtjänsten, såsom familjehem, stödfamilj och kontaktpersoner.
- Rekrytera och utreda familjehem, stödfamiljer och kontaktpersoner både avseende privatpersoner samt inom individens egna nätverk.
- Utbilda och stödja familjehem, stödfamiljer och kontaktpersoner.
Kvalifikationer
Vill du bli en del av Kungälvs Kommun och arbeta hos oss?
Dina dokumenterade formella kvalifikationer är motsvarande:
- Socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Tidigare ledar-/chefserfarenhet.
- Goda kunskaper kring socialtjänstens verksamheter avseende både myndighet och utförare.
- Goda kunskaper om leverantörsmarknaden avseende socialtjänsten.
- Goda kunskaper i styrande lagstiftning inom upphandling och leverantörsuppföljning.
- B-körkort.
Tidigare ledar- och chefserfarenheter har gett dig:
- Förmåga att arbeta långsiktigt och strategiskt.
- Arbeta med mål och resultatstyrning.
- Vara trygg i förändringsprocesser.
Några av dina personliga egenskaper är:
- Analytisk.
- Mål och resultatinriktad.
- Strukturerad.
- Samarbetsinriktad.
- Har förmåga att skapa goda relationer.
Urval sker löpande under ansökningstiden.
Tester kommer att förekomma om du går vidare i processen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation.
Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas.
Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.