OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunstyrelseförvaltningen, Kommunfastigheter, Driftavdelningen
1 tjänst
I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks.
Kommunfastigheter är ett kontor inom Kommunstyrelsen med ansvar för kommunens bebyggda fastigheter omfattande 280 000 m2 lokaler tillsamman smed 80 000 m2 inhyrda lokaler och bostäder och ett markinnehav av 600 ha. Försäkringsvärdet uppgår till ca 5 miljarder kronor. Kommunfastigheter består idag av ca 170 anställda fördelade på följande avdelningar; administrations-, lokal och mark-, service, drift-, förvaltning och projektavdelning samt en stab. Som enhetschef/arbetsledare är du placerad inom driftavdelningen.
Anställningsvillkor
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde fr.o.m. 2014-04-22.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef/arbetsledare kommer du att ingå i en grupp av nio personer som bland annat består av ingenjörer, specialister samt ytterligare en enhetschef/arbetsledare. Du kommer att vara direkt underställd avdelningschefen och du har personalansvar för cirka 20 personer som är stationerade på två plattformar. I dina arbetsuppgifter ingår att leda och fördela det dagliga arbetet samt ansvara för all samordning inom gruppens uppdrag, samt att samverkan sker med förvaltningens övriga delar. Det finns en till enhetschef/arbetsledare inom driftavdelningen med vilken ett mycket tätt samarbete sker.
I denna roll ligger stor vikt vid ledarskapet. Det är därför viktigt att ha god förmåga att skapa ett gott arbetsklimat samt motivera och leda personalen så att de uppsatta målen nås. Vidare ansvarar du för att budgetera, planera, driva och följa upp fastighetsdrift samt tekniskt underhåll. Planera och genomföra driftmöten med driftpersonal samt ansvara för uppföljning av driftens resultat. Du avropar och samordnar beslutade underhållsåtgärder avseende tekniska installationer samt ansvarar för att myndighetsbesiktningar genomförs.
Vidare arbetar du med energieffektiviseringsåtgärder och systematiskt brandskydd samt FM-tjänster i ett helhetsperspektiv mot kund. Du ska företräda Kommunfastigheter i kund- och entreprenörskontakter och hantera beställningar för gällande kunduppdrag. Du har månadsvis rapportansvar till din närmaste chef. I tjänsten ingår även löpande kontakter med bland annat hyresgäster och entreprenörer och ofta innebär uppgiften att lösa problem.
Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)
• Gymnasieutbildning med teknisk inriktning eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Några års erfarenhet av arbetsledning med personalansvar.
• Mycket god förmåga att leda och motivera personal.
• Erfarenhet inom verksamhetsområdet fastighetsdrift.
• Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk uppföljning samt erfarenhet av kund och entreprenörskontakter.
• Relevant och aktuell ledarutbildning.
• Körkort B.
• Mycket god datorvana och administrativ förmåga, samt god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
Som person ska du ha personlig mognad, vara serviceinriktad och ha positiv framtoning. Vi sätter stor vikt vid din förmåga att bygga goda relationer och skapa förtroende.
Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av kvalitets- och miljöledningssystem.
• Erfarenhet från större driftorganisation.
• Högskoleutbildning inom driftområdet.
Upplysningar
Avdelningschef Christer Björklund 023-86760 eller fastighetschef Olle Wiking 023-82182
Fackliga företrädare
för Vision Lars Åke Svensson 023-82327 och Saco Stefan Blomqvist 023-82944.