OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Degerfors erbjuder en kombination av den lilla ortens fördelar med närhet till god kommunal service och friluftsliv och med kommunikationer som gör att du är i huvudstaden på mindre än två timmar. I Degerfors arbetar vi aktivt för entreprenörskap och växande företag, centrumutveckling och attraktiv boendemiljö. Arbetsgivaren Degerfors kommun har ca 700 medarbetare, fördelat på fyra förvaltningar. Vår personalpolitiska vision bygger på att vi trivs på jobbet! Degerfors kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare och ska erbjuda goda förutsättningar för medarbetarna att känna trivsel, arbetsglädje, yrkesstolthet och engagemang.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två drivande enhetschefer till Hemvården. Ni kommer att arbeta utifrån en verksamhetsutvecklande del men även en mer operativ del. Den operativa delen innebär ett tydligt, engagerat och tillgängligt ledarskap utifrån medarbetarnas dagliga arbete. Den andra delen innefattar verksamhetsutveckling på kort och lång sikt. Som enhetschef kommer du att arbeta med att utveckla, förbättra och följa upp enhetens uppdrag, arbetsmiljö och ekonomi. I uppdraget som enhetschefer för hemtjänsten ansvarar ni för att medarbetarna utvecklas och tillsammans med dem arbetar ni målinriktat och systematiskt. Ni ska vara ett team som driver förändringsarbete tillsammans.
Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• Ansvarar att utifrån gällande lagstiftning, riktlinjer leda och fördela arbetet inom ansvarsområdet
• Ansvara för det ekonomiska resultatet inom ansvarsområdet
• Ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet och rehabilitering inom verksamheten
• Driva verksamhetsutveckling och arbetet med ständiga förbättringar
• Samverka och samarbeta med övriga enhetschefer inom förvaltningen
• Fånga upp signaler på förbättringsarbete från verksamheten
• Bedriva kvalitetsarbete inom verksamhetsområdet
• Utreda och genomföra uppdrag/projekt initierade av förvaltningsledningen
• Ansvarar för att utveckla och följa upp verksamhetens kvalitet, resultat och måluppfyllelse
KVALIFIKATIONER
Du har en för tjänsten relevant utbildning och god kännedom om kommunal verksamhet och dess lagstiftning. Vi förutsätter att du har väldigt goda IT-kunskaper och att dokumentera är du van vid.Du bör ha flerårig erfarenhet av personal-, budget och arbetsmiljöansvar. Erfarenhet av förändringsledning samt ledarskapsutbildning är meriterande.
Vi söker dig som har en god kommunikativ förmåga och är trygg i ditt ledarskap. Du har förmåga att skapa trygghet och motivera dina medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov. Du har ett intresse av att driva utvecklings- och kvalitetsarbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, dina ledaregenskaper och att du har engagemang för verksamheten. Du är tydlig, initiativrik och resultatinriktad med en god förmåga att organisera och prioritera. Du är prestigelös och öppen för andras input, men också beslutsam då detta krävs.
Körkort med behörighet B är ett krav.