OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektor Välfärd
Trivs du med att leda, engagera och skapa delaktighet? Är du idérik och har ett helhetsperspektiv? Då kan rollen som enhetschef inom funktionshinderomsorgen i Söderhamns kommun vara rätt för dig, välkommen med din ansökan!
Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu två enhetschefer till funktionshinderomsorgen som arbetar för att ge stöd och service utifrån beviljade insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det ena uppdraget är en tillsvidaretjänst till Alen servicebostad samt Skytten 1 och Smeden gruppbostäder. Det andra ett tidsbegränsat vikariat till Stugsund 1 och Skytten 2 gruppbostäder. Vikariatet kommer att inledas med en anställningstid på 6 månader med stor chans till förlängning dock längst till och med 240831. Inom funktionshinderomsorgen ingår 10 enhetschefer och du kommer att vara med i verksamhetsområdets ledningsgrupp vilket ger dig möjlighet att vara delaktig i verksamhetens utveckling.
Som enhetschef inom LSS kommer du att leda, utveckla och följa upp verksamheten samt tillsammans med dina medarbetare göra skillnad för människor i Söderhamns kommun. Du har en operativ ledarroll där du arbetar med områden som rör arbetsmiljö, ekonomi och planering. En stor del av arbetet handlar om att kunna leda genom andra, det är därför viktigt att du kan delegera arbetsuppgifter. Då verksamheten och målgruppen ofta förändras är det viktigt att du kan anpassa dig och resurserna till de behov som finns. I din roll ingår även samverkan med interna och externa parter.
Vi söker dig som
Har högskoleexamen inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef inom kommunal verksamhet eller annan adekvat arbetslivserfarenhet. Du har arbetat med målarbete, budget- och uppföljningsprocesser. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom LSS. Vi ser det även som en fördel om du har kunskap om målgruppens problematik och behov samt kunskap om adekvat lagstiftning inom området. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Tjänsten kräver att du har B-körkort då verksamheterna är placerade på olika platser inom kommunen.
Som person tar du ansvar för din uppgift och strukturerar själv ditt arbetssätt och driver dina processer vidare. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat samt styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande samt har förmåga att förändra din inriktning när målen ändrar sig. För att passa i tjänsten är du bra på att samarbeta med och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt anpassar dig till olika situationer. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt samt talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och gruppsamtal.
Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Slutligen har du förståelse för de fackmässiga aspekterna av arbetet och underhåller kontinuerligt din specialistkunskap samt har förmågan att vara en kunskapsresurs för andra.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
I denna rekrytering kan arbetsprov och arbetspsykologiska tester komma att tillämpas.
Vi hanterar ansökningar löpande, så vänta inte med att skicka in. Välkommen med din ansökan!
Var med och skapa ett framgångsrikt Söderhamn! I sektor Välfärd fokuserar vi på vuxna personer över 20 år. Sektorn samlar de verksamheter och kompetenser som tillsammans har störst påverkan för att stärka vuxna och äldres egna resurser så att det kan leva ett så meningsfullt och självständigt liv som möjligt under livets alla faser. Här arbetar cirka 1100 medarbetare som möter människor i olika livssituationer genom sina yrkesroller inom exempelvis vård- och omsorgsboende, hemtjänst, hemsjukvård, LSS-boende, socialpsykiatri, beroendecenter och försörjningsenhet.