OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Vård och omsorgsförvaltningens uppdrag är att tillgodose goda livsvillkor för Sundsvalls kommuns äldre och personer med funktionsvariationer. Vi bedriver verksamhet inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt stöd och omsorg.
Just nu söker vi enhetschefer som vill vara med och bidra till utvecklingen inom äldreomsorgen. Förvaltningen har sammanlagt cirka 2 800 anställda. Inom äldreomsorgen finns det 20 äldreboenden med lägenheter för cirka 1 000 personer. Vi strävar efter att kommunens vård och omsorg ska vara av god och jämn kvalitet.
År 2024 kommer vårt utbyggda äldreboende Solhaga öppna på hösten med 108 nya lägenheter. Tjänsterna på Skottsundbacken och Ljustagården kommer att bli tillgängliga eftersom enhetscheferna för dessa äldreboenden kommer att byta till Solhaga. Tillträde till dessa tjänster planeras under mars månad.
Vi söker även en kollega till två enhetschefer för äldreboendet Kristinelund för att tillsammans leda verksamheten. Mer information om dessa äldreboenden kan du hitta på sundsvall.se.
Vill du vara med och göra skillnad? Då kan det vara dig vi söker som medarbetare till Sundsvalls kommun.
Vi ser fram emot din ansökan.
ARBETSUPPGIFTER
Vård och omsorgsförvaltningen i Sundsvalls kommun arbetar med ett förhållningssätt som präglas av tillitsbaserad ledning och styrning. Målsättningen med detta förhållningssätt är att arbeta med att förändra kultur och arbetssätt med fokus på verksamhetens syfte och medborgarens behov.
Ditt uppdrag som enhetschef i äldreomsorgen spänner över många områden. Du har det yttersta ansvaret för en enhet vilket innebär att du ansvarar för att säkerställa ett verksamhetsnära och fullgott administrativt, arbetsmiljömässigt och professionellt stöd i kärnverksamheten. I ditt arbete bidrar du till att dina medarbetare ges möjlighet till handlingsutrymme, professionalism och arbetsglädje i arbetet där medarbetarnas kompetens tas tillvara och inflytande möjliggörs.
Tillsammans med dina medarbetare och kollegor utvecklar du din enhet utifrån uppsatta mål och tillsammans möter ni framtida utmaningar.
Som enhetschef inom äldreboende har du ansvaret för att styra, leda och kvalitetsutveckla verksamheten på enheten. Du har även ett aktivt ansvar för arbetsmiljö, ekonomiskt resultat och att lagstiftningar samt olika beslut och riktlinjer efterlevs.
Genom ett tydligt och kommunikativt ledarskap skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje.
I ditt uppdrag ingår även att:
• fortlöpande tillägna sig kunskaper om teambaserat, tvärprofessionellt arbetssätt för att kunna leda och styra arbetet utifrån medborgarens perspektiv och helhetsperspektiv som utgångspunkt
• arbeta med uppföljning och utvärdering
• samverka med övriga kollegor i förvaltningen som helhet
Till stöd i uppdraget har du dina chefskollegor på boendet och i det geografiska nätverket, samt flera andra stödfunktioner
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning från universitet eller högskola inom ett för tjänsten relevant område eller några års aktuell erfarenhet av arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska, i såväl tal som i skrift och B-körkort är ett krav. Vi förutsätter att du har god erfarenhet av att arbeta och rapportera i olika datasystem.
Det är önskvärt att du har kunskap om arbetsmiljölagstiftning och kvalitetsledningsarbete. Att du har arbetslivserfarenhet från verksamhetsområdet, förändringsledning samt kommunal eller annan offentlig verksamhet och därtill förvärvad förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation.
Det är även meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet inom ledarskap, ekonomistyrning samt personalansvar
• kunskap i gällande lagstiftning inom verksamhetsområdet
• dokumenterad ledarutbildning
• dokumenterad utbildning i kvalitetsarbete, ekonomi eller arbetsrätt
• grundläggande kunskap i de stödsystem som används i verksamheterna
För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.
Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du bedriver ett ledarskap där du ständigt arbetar för att främja en god arbetsmiljö. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.
Din initiativförmåga och din helhetssyn gör det möjligt att både utveckla och förvalta verksamheten. Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt behöver du ha en god samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
Fackliga representanter som nås via kommunens växel: Robin Fångsjö, Vision. Peter Gustavsson SSR,
Katarina Carlsson Fysioterapeuterna
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.