OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning, två tjänster 100%
Tillträde till tjänsterna önskas ske snarast.
Intervjuer sker löpande under annonseringstiden, tveka inte med din ansökan!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen har cirka 350 medarbetare fördelat på tre sektorer.
En av sektorerna är Kompetens, Arbete och Försörjning där Arbetsmarknadsenheten ingår. Inom sektorn finns också enheterna Lärcentrum och Försörjning. Inom sektorn jobbar cirka 90 medarbetare.
Arbetsmarknadsenhetens uppdrag är att stödja våra medborgare till arbete samt erbjuda arbetsgivare stöd i sin kompetensförsörjning. Arbetet sker i nära samarbete med Arbetsförmedlingen, regionen och andra myndigheter och samarbetspartners. Arbetsmarknadsenheten ansvarar också för feriepraktik för ungdomar samt det lagstadgade kommunala aktivitetsansvaret för ungdomar under 20 år.
Inom arbetsmarknadsenheten arbetar idag 35 personer och ledarskapet är delat med en annan enhetschef. Uppdraget för den stora enheten är under utveckling men består i huvudsak av matchning, jobbspår och handledning till arbetsgivare samt kartläggning, coachning, praktik, arbetsträning och subventionerade anställningar till deltagare.
Allt med syfte att bidra till kompetensförsörjning för såväl näringsliv som offentlig sektor samt öka graden av självständighet för våra medborgare.
Planering och målsättning för deltagarna är individuellt men insatserna syftar till att komma ut i arbete eller studier, förbättra möjligheterna att få arbete på den reguljära arbetsmarknaden, bli självförsörjande och få ett mer självständigt liv.
Arbetsuppgifter:
Som enhetschef för Arbetsmarknadsenheten är du tillsammans med din chefskollega ansvarig för det strategiska utvecklingsarbetet och för enhetens verksamhet, kvalitet, ekonomi och medarbetare. Du säkerställer att verksamheten bedrivs enligt de krav som ställs och att en god arbetsmiljö och ett kreativt arbetsklimat råder.
Du leder, planerar, utvecklar och följer upp verksamheten. Du håller koll på vad som händer i omvärlden och har förmåga att omsätta detta i verksamheten.
Du ingår i sektorns ledningsgrupp tillsammans med sektorchef, verksamhetsutvecklare och fyra andra enhetschefer.
I ledningsgruppen tar vi ett gemensamt ansvar för sektor Kompetens, Arbete och Försörjnings totala uppdrag och utvecklingsarbete. Vi har ambitiösa målsättningar om att vara nationellt ledande inom vårt verksamhetsområde och här vill vi att du bidrar med din kompetens både som professionell och som person.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som är en trygg ledare och som har förmåga att skapa ett gott samarbets- och arbetsklimat. Du har flera års erfarenhet av att jobba i ledande position, gärna med kompetens inom förändrings- och utvecklingsarbete. Du är van att samverka med chefskollegor, medarbetare, externa samarbetspartners och fackliga representanter. Du tror på att saker blir bättre när de görs tillsammans, i tillit till varandras egenskaper och förmågor.
Du har goda kunskaper i arbetsmiljöarbete och ekonomistyrning. Du har också en tydlig kommunikativ förmåga både i tal och skrift, du är en positiv person och du är lyhörd för dina medarbetares tankar och idéer.
Du har för verksamheten lämplig akademisk examen.
Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av arbetsmarknadsarbete. Har du insyn och förståelse för arbete inom kommunal förvaltning och erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är det meriterande.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.
Välkommen med din ansökan!