Enhetschefer till avdelningen IT för Kraftsystem och elmarknad

Enhetschefer till avdelningen IT för Kraftsystem och elmarknad

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som enhetschef inom avdelningen IT för Kraftsystem och elmarknad erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.

Om tjänsten
Svenska kraftnät söker 4 enhetschefer till avdelningen IT Kraftsystem och elmarknad, ett område i kraftig tillväxt. De 4 rollerna är:

Enhetschef Modellhanteringsapplikationer
Enhetschef Elmarknadsapplikationer
Enhetschef Balanseringsapplikationer (Alfa)
Enhetschef Systemanalysapplikationer


I rollen som enhetschef kommer du ha ansvar för din personal och enhetens budget samt vara medlem i ledningsgrupp och styrgrupper. Du kommer även ha ansvar för att möta de ökade kraven på enhetens förmåga att leverera ändamålsenlig, värdeskapande och effektiv förvaltning- och vidareutveckling av vår IT-leverans. Du kommer ha ansvar över enhetens rekrytering och konsultupphandling.

Rollen som enhetschef kommer innefatta att planera, genomföra, följa upp och återrapportera till avdelningschefen om enhetens arbete. Vidare ansvarar du för enhetens och bidrar till avdelningens samt divisionens verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Tjänsten kommer även innefatta att du agerar förändringsledare och, i samverkan med andra, aktivt bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs.

I rollen som enhetschef kommer du att bidra med att lösa utmaningar som rör personalledning, budgethantering, resursplanering och resursallokering för verksamhetsprojekt och förvaltning för de roller som enheten ansvarar för.

Du kommer att få möjligheten att utvecklas som ledare och inom strategiskt arbete samt utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Detta är en spännande chans för den som vill utvecklas samt vara med och forma framtiden för någon av enheterna och avdelningen.

Enheterna tillhör avdelningen IT för kraftsystem och elmarknad som består av 7 enheter med strax över 150 medarbetare. 

Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du är en stabil ledare som hanterar stress på ett konstruktivt sätt och bibehåller ett gott humör vid press och motgångar. Du kan inspirera och vägleda andra, samtidigt öppen för nya idéer. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta effektivt i team samtidigt som du har lätt för att sätta dig in i andras situationer, lyssnar, förstår samt visar hänsyn. Du är resultatorienterad och arbetar för att nå bra resultat. Vi söker dig som arbetar strukturerat och kan hantera komplexa arbetsuppgifter.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har högskole-/universitetsbildning minst 120p/180hp, alternativt motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig.

Vidare har du:

Erfarenhet av verksamhetsledning från organisationer i förändring och tillväxt.
Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom IT, gärna med fokus på förvaltning/utveckling
Mycket god förståelse för samspelet mellan utvecklingsprojekt, förvaltning och drift
Erfarenhet av förvaltningsmodeller, t ex PM3, projektledningsmetodik t ex PPS, ramverket ITIL
Erfarenhet av styrning och uppföljning, såväl ekonomiska som verksamhetsmässig
Chefserfarenhet för verksamhet med minst 10 personer samt chefserfarenhet i närtid med direktrapporterande medarbetare inom IT förvaltning/utveckling
Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift


Meriterande är om du har:

Erfarenhet av strategisk planering
Erfarenhet av och kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer
Erfarenhet som chef inom organisationer med höga tillgänglighetskrav och 24/7 verksamhet
Erfarenhet av agilt arbetssätt

Bra att veta
Tjänsterna är placerade i Sundbyberg
Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
Ett fåtal resor kan förekomma i tjänsterna, både inom Sverige och Europa
Sista ansökningsdag: 2024-08-19. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan
Tjänsterna är alla tillsvidareanställningar
I denna rekryteringsprocess tillämpas tester


I denna rekrytering samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer om rollerna kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 samt Axel Stubbing, axel.stubbing@hrmab.se alt. + 46 70 284 77 67. Det går också bra att kontakta Maria Sahlén, rekryterare Svenska kraftnät, Maria.Sahlen2@svk.se

Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. Under semestertider nås vi på mail och svarstiden kan då vara längre. 

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet.

Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.

För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning: https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/sakerhetsskydd/personalsakerhet/

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: https://www.svk.se/jobba-har/var-arbetsplats/

Du ansöker senast 2024-08-19 genom att klicka på knappen nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juli 2024
  • Ansök senast: 18 augusti 2024

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


20 december 2024

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

20 december 2024

Chefer till förvaret i Mölndal

Chefer till förvaret i Mölndal

20 december 2024