Enhetschefer till enheterna för inspektionsjuridik på Arbetsmiljöverket

Enhetschefer till enheterna för inspektionsjuridik på Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2021/005466

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker två enhetschefer som ska leda våra enheter för inspektionsjuridik.

Avdelningens uppdrag
Avdelningen för juridik och internationella frågor svarar för juridik, informationshantering och övergripande EU- och internationella frågor för att Arbetsmiljöverket rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och i övrigt fullgöra sitt uppdrag.

I avdelningens uppgifter ingår bland annat att biträda med juridisk kompetens i tillsynsärenden och i beredningen av förslag till föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger ärenden om sanktionsavgifter, arbetstidsärenden samt tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering, handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar samt handlägger ärenden enligt dataskyddsförordningen. Totalt arbetar cirka 85 personer inom avdelningen.

Avdelningen för juridik och internationella frågor består av totalt sex enheter, varav två enheter har ansvar för inspektionsjuridik. De två enheterna samarbetar mycket nära och har tillsammans drygt 30 medarbetare. Enhetscheferna ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Enheterna för inspektionsjuridik
Enheternas uppdrag är att biträda med juridisk kompetens i beredningen av inspektionsärenden enligt arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningen och de föreskrifter som finns till lagstiftningen. I uppdraget ingår också processföring och yttranden till domstol. Enheternas medarbetare ingår även i olika arbetsprocesser där myndighetens regeltillämpning kvalitetssäkras i samarbete med kollegor från andra delar av organisationen. Enhetens jurister handlägger beslut om förelägganden/förbud, åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott och avgiftsföreläggande om sanktionsavgifter m.m.

Ditt nya arbete
Som enhetschef har du ansvar för resultat, budget, personal och arbetsmiljö. Du leder verksamheten mot våra verksamhetsmål, med helhetssyn och samhällsnytta för ögonen. Ingen ska bli sjuk, skadad eller dö på jobbet! Vårt tillsynsuppdrag ställer höga krav på våra medarbetare. Du skapar förutsättningar för dem att klara kraven genom att tydliggöra riktning, tillhandahålla resurser, prioritera, ge mandat och skapa motivation. Du säkerställer att vi har rätt kompetens och du arbetar för en långsiktigt sund och hållbar arbetsmiljö. Då de två enheterna idag har medarbetare på 10 orter i Sverige kommer du att leda flertalet medarbetare på distans.

Arbetslivet genomgår stora förändringar. Nya slags jobb och yrken, anställningsformer och arbetsplatser och en mer internationell arbetsmarknad utmanar vår rättstillämpning. Parallellt brottas vi med arbetsmiljöfrågor som vi känner sedan decennier tillbaka. Som enhetschef för inspektionsjuridiken är din uppgift att navigera rätt så att våra beslut alltid är rättssäkra och att vi verkar för att regelverket utvecklas. Du företräder enheten och inspektionsjuridiken både inom myndigheten och externt, som i kontakter med media och i samverkan med myndigheter, främst polis/åklagare samt andra organisationer.

Inspektionsjuristerna löser sina uppgifter tillsammans med andra yrkesgrupper. Som chef bidrar du till att samarbetet är systematiskt och effektivt, såväl i enskilda ärenden som på organisationsnivå.

Kvalifikationskrav
• Juristexamen eller jur.kand.
• Notariemeritering eller annan erfarenhet av processföring.
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete.
• Minimum tre års ledarerfarenhet med personal-, budget-, resultat- och arbetsmiljöansvar alternativt flerårig erfarenhet från arbetsmiljötillsyn i kombination med identifierad ledarförmåga.
• God skriftlig och muntlig förmåga i svenska och engelska.
• Erfarenhet av aktivt arbetsmiljöarbete på ledningsnivå alternativt tillsyn, inspektion eller myndighetsutövning.

För att lyckas i ditt chefsuppdrag behöver du vara tydlig i ditt ledarskap där du har en utvecklad förmåga att prioritera och ta ställning i olika frågor när det behövs. Du har ett inkluderande förhållningssätt och du drivs av att utveckla och leda andra. Du utvecklar verksamheten i samverkan med medarbetarna, ger utrymme för dialog, uppföljning och återkoppling. Din förmåga att kunna entusiasmera, motivera och kommunicera tydligt blir mycket viktig då du leder medarbetare på distans. Du anpassar naturligt ditt ledarskap efter situationen och medarbetarnas förutsättningar genom ett tillgängligt och närvarande ledarskap. Du är trygg i din kunskap och har en god förmåga att agera strategiskt och kan vid behov vägleda dina medarbetare i olika frågeställningar. Du är en god förändringsledare, har överblick över vad som sker i omvärlden och kan prioritera om när förutsättningarna kräver.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning och placeringen är antingen Svetsarvägen 12 i Solna eller någon av våra regionkontor. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Kontakta avdelningschef Boel Callermo. För mer information om rekryteringsprocessen, kontakta Jefferson Wells (fd. Experis) rekryteringskonsulter Anna Arborelius, tel 072-537 50 11 eller Rutger Carlheim-Gyllenskiöld, tel 070-377 53 52.
Fackliga kontaktpersoner är Marita Jonsson, ST, Stefan Lennartsson, SACO samt Jenny Bengtsson, SEKO. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Arbetsmiljöverket samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells (fd. Experis) och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021.
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Sammanfattning

Liknande jobb


Enhetschef till Trafik- och stadsmiljö

Enhetschef till Trafik- och stadsmiljö

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024

20 december 2024