OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer.
I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.
Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.
Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap.
Arbetsplatser
Välkommen att jobba med oss inom äldreomsorgen i Vara kommun.
Vi söker dig som vill vara en av våra hemtjänstchefer som leder och utvecklar hemtjänsten med fokus på individens behov i centrum, välfärdsteknik och en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Du kommer ha ett nära samarbete med övriga enhetschefer och vara en viktig del i vår ledningsgrupp.
Ledningsgruppen består av en Verksamhetschef och tolv Enhetschefer för olika verksamhetsområden inom Äldreomsorgen. Ledningsgruppen ses regelbundet och arbetar tillsammans med utveckling, förbättring och vardagsfrågor. HR och Ekonomi finns som nära stöd.
Ledarskap och kompetens
Du arbetar utifrån ett tillitsbaserat ledarskap där du sätter stor tilltro till dina medarbetares förmågor och får dem att växa. Med ett starkt kommunikativt ledarskap lyckas du tydliggöra din viljeinriktning på ett sådant sätt att dina medarbetare känner entusiasm inför uppgiften. Som ledare är du ett föredöme för dina medarbetare, med en inre etisk kompass som vägleder vid prioritering, val och beslut. Du kan fatta självständiga beslut och respekterar fattade beslut oavsett nivå. Dina medarbetare uppfattar dig som en närvarande och trygg ledare som kan omsätta mål och vision i praktisk handling.
Arbetsuppgifter
Du är ansvarig för ledning av mål- och uppföljningsarbetet enligt aktuell lagstiftning, politiska beslut och enheternas arbetsplan. Arbetet innebär även att skapa goda förutsättningar för trivsel och arbetsglädje för dina medarbetare. Som kollega är du hjälpsam och prioriterar "laget före jaget". Du behöver kunna växla mellan att arbeta operativt och strategiskt framåtsyftande. I dagsläget är det mycket fokus på hållbarhet för våra medarbetare och chefer. Vi erbjuder dig ett arbete där du kan sätta din prägel på tjänsten och utvecklas i rollen som ledare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig högskole-/universitetsutbildning inom verksamhetsområdet såsom socionomutbildning, sociala omsorgslinjen, hälso- och sjukvård, vårdadministration eller annan likvärdig högskoleutbildning. Du har dokumenterad ledarerfarenhet och god kännedom om de lagar som styr verksamheten samt erfarenhet av budgetarbete och kvalitetsuppföljningar. Självklart har du ett stort intresse för att utveckla framtidens äldreomsorg tillsammans med oss.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef inom kommunal verksamhet.
Villkor
Körkort är ett krav.
Intervjuerna kommer att ske under vecka 1 och 2. Vid anställning behöver du uppvisa registerutdrag från Polisen.
I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!
Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök http://www.livetiskaraborg.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Caroline Sällberg, Personalsekreterare
0512-313 04
Resultatenhetschef, Via kommunens växel
0512-310 00
Facklig företrädare, Via kommunens växel
0512-310 00