OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Genom ett ledarskap som kännetecknas av mod, handlingskraft och omtanke kommer du som enhetschef hos oss kunna göra skillnad varje dag. Genom ett nära arbete med dina medarbetare möjliggör du att våra brukare blir delaktiga i samhället och främjar jämlika i levnadsvillkor. Känner du att detta är en tjänst för dig?
Vi söker 2 enhetschefer – 1 tillsvidaretjänst och 1 vikariat pga. föräldraledighet.
Arbetsbeskrivning
Som enhetschef i Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad ansvarar du för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö samt verkställighet av beslutade insatser. Då vi förvaltar skattemedel är det viktigt för oss att löpande arbeta för att såväl effektivisera som kvalitetssäkra våra verksamheter, där du som enhetschef är en viktig del.
Genom att arbeta nära verksamheten arbetsleder och coachar du dina medarbetare i att leva upp till LSS-lagstiftningens intentioner i det dagliga arbetet. Tillsammans i verksamhetens ledningsgrupp arbetar och driver vi utvecklingsfrågor inom verksamheten. Arbetet kräver ett genuint intresse för människor och en nyfikenhet för de metoder som används inom verksamheten (t.ex. lågaffektivt bemötande, AKK – alternativ kommunikation, TBA – tillämpad beteendeanalys etc.)
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning på kandidatnivå med inriktning mot socialt arbete, pedagogik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du en socionomexamen är det meriterande. Vi ser det som önskvärt att du har tidigare erfarenhet av arbete inom LSS eller arbete där du har varit i kontakt med målgrupp eller aktuell lagstiftning. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av chefsrollen.
Vi tror att du är rätt för tjänsten om du….
- Har ledarskapsförmåga - som kännetecknas av din förmåga att skapa engagemang och delaktighet i riktning mot verksamhetens mål.
- Är självgående – vilket för oss innebär att du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerat driver processer framåt.
- Är kommunikativ – som både genomsyras i de moment då du behöver göra dig förstådd men också i din förmåga att lyssna och göra dig mottaglig för andras uttryck och anpassa dig därefter.
- Är empatisk – det vill säga att du kan sätta sig in andras perspektiv utan att ta över den andra personens känslor
- Har en sund stresshantering – som för oss innebär det att du kan behålla ett realistiskt perspektiv och fokus även under stressiga situationer.
Arbetet förutsätter att du har en god förmåga att planera, administrera och fatta beslut samt att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du har dessutom en god förmåga att samverka både inom verksamheten och med andra aktörer. Eftersom verksamheterna är utspridda geografiskt är B-körkort ett krav.
Kort om vår verksamhet
Vid Förvaltning för omsorg och arbetsmarknad arbetar 1200 medarbetare varav ett 50-tal chefer. Vi har fokus på att skapa goda förutsättningar för barn, unga och vuxna, uppnå god trygg vård & omsorg för våra äldre och personer med funktionsnedsättning samt lägga en grund för meningsfull vardag för de som står utanför arbetsmarknaden.
Verksamhetsområdet LSS Stöd och service arbetar för att verkställa beslut i enlighet med LSS lagstiftningen. Inom verksamhetsområdet finns gruppbostäder, servicebostäder, barnkortis och barnfritids, HSL, boendeteam, barnboende samt dagligverksamhet. Våra medarbetare arbetar utifrån evidensbaserade och utvalda metoder, utifrån brukarnas individuella förutsättningar och behov. Vår kultur är präglad av tillit och kvalité.
Övrigt
Individuell lönesättning tillämpas
Tillträde efter överenskommelse
Vid frågor kontakta: Agneta Lindblom Eriksson, verksamhetschef Stöd och Service: 0454-81709
Fackliga företrädare för Vision och Kommunal nås via kommunens växel: 0454-81000
Sista ansökningsdag: 2023-09-28
Välkommen med din ansökan!
Enligt ett politiskt beslut ska Karlshamns kommun be om ett utdrag ur polisens belastningsregister i samband med denna anställning inom förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "kontrollera egna uppgifter" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/