OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Inom Vård- och omsorgsförvaltningen är myndighetsutövningen för LSS och äldreomsorgen ett verksamhetsområde. Förvaltningen består i övrigt av ytterligare fyra verksamhetsområden; Stöd och omsorg, Hemtjänst, Särskilda boende för äldre samt Hälso- och sjukvård.
Till myndighetsutövningen söker vi nu tre enhetschefer.
De tre enheterna kommer vardera innefatta 10-15 medarbetare, två enheter inom äldreomsorg och en inom LSS.
Enhetschefen kommer att ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef och övriga enhetschefer.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef har du ett verksamhets- och personalansvar där du kommer att leda och fördela arbetet inom enheten.
Du kommer att vara ett nära stöd till medarbetarna i det dagliga operativa arbetet, stötta medarbetarna med prioriteringar samt fatta beslut i individärenden enligt delegation.
Du ansvarar för att verksamheten bedrivs enligt gällande lagstiftning och föreskrifter och att beslut ska fattas med utgångspunkt i verksamhetens riktlinjer.
En central uppgift är att hålla sig a jour med aktuell lagstiftning och de förändringar som sker inom området och driva utvecklingsarbete vid enheten i samverkan med övriga enhetschefer inom verksamhetsområdet.
Uppdraget hos oss innebär att det är den enskildas individuella behov som ska kartläggas. Metoder och arbetssätt behöver utvecklas löpande.
En korrekt och rättssäker myndighetsutövning är av stor vikt för att våra medborgare får rätt insats vid rätt tidpunkt.
Chefsuppdraget innefattar också systematiskt arbetsmiljöarbete samt strategiskt utvecklingsarbete och systematiskt kvalitetshöjande arbete såväl analys av verksamheten som att vid behov/efter beslut förändra och implementera nya arbetssätt.
I rollen ingår även att samverka både internt inom kommunen och externt med andra myndigheter och organisationer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget där socialrätt ingår, tex socionom- eller juristutbildning.
Du har också aktuell arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten/äldreomsorgen. Ett krav är att du har kunskap i gällande lagstiftning inom verksamhetsområdet.
Vidare har du en god digital mognad samt vana att kunna ta till sig nya digitala verktyg och system. Du ska även ha goda kunskaper i svenska tal som i skrift
Det är meriterande om du har:
• Chefs- eller ledarutbildning
• Utbildning i kvalitetsarbete
• Utbildning i ekonomi
• Utbildning i arbetsrätt
Vi ser det önskvärt om du har kunskap om arbetsmiljölagstiftning, erfarenhet av praktisk verksamhet inom äldreomsorg samt erfarenhet av budget eller personalansvar.
För att trivas i rollen söker vi dig som är trygg och stabil med god självinsikt.
Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt är det naturligt för dig att skapa god samarbetsförmåga med andra.
För att lyckas i rollen kommunicerar du på ett tydligt sätt samt planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Du behöver ha ett mål- och resultattänkande samt tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv på frågor.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.