OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1400 medarbetare på åtta orter.
Vi gör pensioner enklare!
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare. Avdelningen har det övergripande ansvaret för Pensionsmyndighetens kundservice, administrationen av förmåner samt utbetalningen av dessa. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
Verksamheten kommer från 1 februari 2021 organiseras i tre produktionsområden:
- Område allmänpension (PO AP).
- Område bostadstillägg (PO BT).
- Område efterlevandepension, kundnära och kontroller (PO EKK).
Respektive område leds av en områdeschef. Varje område delas sedan in i enheter som leds av enhetschefer som rapporterar till områdeschefen.
Till område Efterlevandepension, Kundnära och Kontroll (EKK) söker vi nu 3 enhetschefer.
Arbetet inom avdelningen drivs utifrån ett systemteoretiskt synsätt med kundbehovs- och medarbetardriven utveckling som grund.
Området efterlevandepension, kundnära och kontrollers uppdrag är att hantera och administrera kundbehov som har ingångsvärdet efterlevandepension, kundnära tjänster och kontrollverksamhet. I området ingår även ansvaret för samarbetet med servicekontor samt utbetalningar och omprövningar. Organisatoriska överlämningar av kundärenden ska inte ske, området har i uppdrag att styra sin kompetens och arbetsinsats så att kundbehovet löses som helhet.
Varje enhet ska bidra aktivt i avdelningens och myndighetens utvecklingsarbete som har sin grund i verksamhetens behov. Kontrollområdet på pensionsmyndigheten är under stark tillväxt, då arbetet för att motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier ska utvecklas. I ansvarsområdet ingår också omprövningar.
I din roll som enhetschef arbetar du både verksamhetsnära med det dagliga arbetet men också med att ta ett övergripande ansvar och driva strategiska frågor för hela avdelningen eller myndigheten. Du har resultat, personal- och budgetansvar och leder verksamheten genom de gruppchefer som ingår i enheten. Du rapporterar till produktionsområdeschefen och ingår i produktionsområdets ledningsgrupp.
Du ansvarar för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet. Som enhetschef tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap där du arbetar med att kompetensutveckla medarbetarna. Du omsätter ledning, styrning och uppföljning utifrån avdelningens ledningsfilosofi och är trygg i att leda en verksamhet i förändring.
Utbildning och erfarenhet:
Du har flerårig erfarenhet som chef i statlig verksamhet i en större kundorienterad organisation och har erfarenhet av att styra och leda processtyrd verksamhet med stora ärendeflöden. Du har även erfarenhet av strategisk och operativ verksamhetsutveckling/organisationsutveckling.
Du har vidare flerårig erfarenhet av att utveckla chefer och medarbetare samt att leda personalgrupper och din verksamhet genom underställda chefer. Du är van att leda och fördela arbetet samt att engagera medarbetarna genom att skapa en förståelse för uppdraget och helheten. Du har relevant akademisk examen och intresse för samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda andra chefer.
Till rollen som enhetschef för kontrollverksamheten krävs erfarenhet av arbete för att motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier. Erfarenhet av att utveckla samarbeten mellan olika aktörer inom offentlig sektor är särskilt meriterande.
Egenskaper:
Du har mycket god förmåga att inspirera, motivera och leda kvalificerade medarbetare. Du har en god förmåga till perspektivförflyttning i ditt ledarskap. Du skapar engagemang och delaktighet samt arbetar aktivt med medarbetarnas professionella utveckling. Ditt handlade präglas av gott omdöme med en utgångspunkt i den statliga värdegrunden.
Du har en god förmåga att driva och leda förändringsarbete samt att leda verksamheten mot långsiktiga strategiska inriktningar och visioner. I denna roll är det avgörande att du är lösningsorienterad, har gott omdöme och förstår det värdeskapande arbetet samt har god samarbetsförmåga.
Som person är du prestigelös, engagerad och självgående i allt du gör. Du är proaktiv med god förmåga att ta fram olika handlingsalternativ. Du arbetar med verksamhetens bästa för ögonen ur ett kund- och helhetsperspektiv genom att vara inlyssnande och verksamhetsnära samt innehar en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Ditt agerande präglas av god pedagogisk förmåga och att stimulera ett ständigt lärande.
Det krävs också en grundlig förståelse för verksamhetens strategi och logik.
Du har lätt för att leda, prioritera och fördela arbete under tidspress men samtidigt skapa engagemang genom ett ledarskap som tydligt sätter fokus på verksamhetens uppdrag och genom det skapar utrymme för initiativ, förbättringar, handlingsutrymme, och professionalism. Du har en god förmåga och erfarenhet att organisera och leda i förändringsarbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Resor i tjänsten förekommer. Vi arbetar löpande med urvalet. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Ditt arbete resulterar i nytta för våra kunder. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta områdeschef Pär Hedén, tel. 010-454 22 83
Fackliga representanter:
ST: Ann-Christine Jonsson, tel. 010-454 28 54
Saco: Linda Modin, tel. 010-454 33 36
Välkommen med din ansökan senast 22 november 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-162.