Enhetschefer till sociala avdelningen Aneby kommun

Enhetschefer till sociala avdelningen Aneby kommun

Arbetsbeskrivning

Aneby kommun är beläget på Småländska Höglandet med knappt 7 000 invånare. Kommunens övergripande vision är Ett gott liv i en hållbar och växande kommun och är en arbetsplats där sammanhållning och samarbete präglar vardagen. Vi tar avstamp i en värdegrund som bygger på öppenhet, utveckling och ansvar. Att arbeta i en mindre kommun har många fördelar; närheten mellan människor ökar, liksom möjligheterna att påverka och vara delaktig i kommunens utveckling.

Sociala avdelningen ansvarar för kommunens äldre- och funktionshinderomsorg, individ- och familjeomsorg, kommunal hälso- och sjukvård, stöd till individer med missbruk och beroende samt stöd och service till personer med funktionsvariation. Avdelningen ansvarar också för kommunens arbetsmarknadsinsatser samt fritidsverksamhet för äldre.

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: https://aneby.se/sidor/kommun-och-politik/jobba-hos-oss.html



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två nya enhetschefer inom Sociala avdelningen, till myndighetsenhetens samt till daglig verksamhet och assistans. Hos oss får du ett roligt, utmanande och utvecklande arbete Läs vidare för att se vilken tjänst som lockar dig mest!

Vi söker enhetschef till myndighetsenheten

Vill du vara med och vidareutveckla vår myndighetenhet i Aneby kommun? Myndighetsutövning sker inom framför allt Socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Enhetens arbete är fördelat i fyra huvudområden:

Biståndshandläggning - handläggning av ärenden avseende bistånd och insatser till äldre och funktionsnedsatta.
Barn och ungdom - handläggning av barnavårdsärende i form av utredningar av anmälningar och ansökningar och uppföljning av insatser.
Ekonomi och vuxen - handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd och utredningar av anmälningar och ansökningar avseende andra ärenden gällande vuxna, t.ex. missbruk, Våld i nära relation, dödsbo.

Vi söker nu dig som vill vara med att skapa förutsättningar för våra medarbetare som arbetar som handläggare och utredare inom biståndshandläggningen och barn och unga. Du kommer i ditt arbete samarbeta nära den enhetschef som ansvarar för myndighetsutövningen gällande vuxen.

Vi söker enhetschef till daglig verksamhet och assistans

Vill du vara med och utveckla vår dagliga verksamhet och assistansverksamhet i Aneby kommun? Aneby kommun arbetar nära våra brukare och personal och arbetet bygger på utveckling av verksamheten utifrån självbestämmande och delaktighet. Funktionshinderomsorgen i Aneby erbjuder aktiviteter, sysselsättning och olika boendeformer för personer med funktionsnedsättningar. Som ansvarig chef har du ett intresse att delta i verksamheten och möta brukarna på deras nivå för att bygga relationer och förståelse för deras behov. Vi ansvarar för att insatser verkställs enligt LSS och HSL (hälso- och sjukvårdslagen). Vårt fokus är att säkerställa att individen ska få rätt stöd för att leva ett så aktivt, självständigt och meningsfullt liv som möjligt. Vi står nu inför att vår dagliga verksamhet behöver växa och du kommer tillsammans med vår personal och brukare vara en del av det. Assistansen står inför nya utmaningar framöver utifrån förändringar i lagstiftningen. Du kommer i ditt arbete samarbeta nära den enhetschef som ansvarar för våra LSS-boenden.

KVALIFIKATIONER
Uppdraget förutsätter att du är en inspirerande ledare som motiverar andra, arbetar med befogenheter, skapar engagemang, delaktighet och arbetsglädje. Det är naturligt för dig att arbeta med ett tillitsbaserat och coachande ledarskap samt ha en tro på individens egna förmåga. Vidare skapar du effektivitet och framgång genom arbete med ständig förbättring och utveckling av verksamheten. Du har ett helhetsperspektiv, ser till verksamhetens bästa samt uttrycker en positiv attityd till organisationen och fattade beslut. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och att hantera omfånget av komplexa frågor, allt från operativa till strategiska. Som person är du stabil med god självkännedom och du har förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer. Ditt intresse för de människor avdelningen är till för är också avgörande för att du ska trivas och kunna utföra ett bra arbete.

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet från ledande befattning sedan tidigare, gärna inom offentlig verksamhet. Du är trygg i det svenska språket i såväl tal som skrift och är en van officeanvändare. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom liknande verksamhetsområden, men det är inget krav.


ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Aneby kommun, Sociala avdelningen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2022
  • Ansök senast: 9 januari 2023

Besöksadress

Storgatan 48 Aneby
None

Postadress

None
Aneby, 57822

Liknande jobb


8 november 2024

20 november 2024