OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om jobbet
Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer.
På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/.
Uppdrag
Att vara enhetschef på Samskapa kan beskrivas som att du driver ett ”litet företag i företaget”. Du säkerställer att arbetet med ungdomen bedrivs i enlighet med lagar och krav. Med stöd av befintlig struktur och kultur, samt stöd av ett företagsövergripande utvecklingsteam får du förtroende och handlingsfrihet att utföra ditt uppdrag i enlighet med Samskapas kontext och koncept, som du applicerar i ditt dagliga arbete.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med kreativa och lösningsfokuserade medarbetare i en omsorgsmiljö som präglas av en stark tro på människors inneboende resurser. Vi ser fram emot att uppmuntra och ta vara på dig och dina idéer i det dagliga arbetet.
Som föreståndare kommer du att ansvara för att planera, samordna, utveckla, följa upp och leda med huvudfokus på ”de fyra resorna”
Ungdomsresan – att stödja ungdomen FRÅN innan denne flyttar in, TILL dess att ungdomen tagit sitt nästa steg i sin utveckling (nästa insats eller hem).
Medarbetareresan – från rekrytering (med stöd från HR), genom introduktion, tillsvidareanställning och eventuellt in i avtackning.
Kundresan – FRÅN placeringsförfrågan TILL dess att ungdomen tagit sitt nästa steg.
Förbättringsresan - FRÅN nuläget TILL önskat läge när det gäller samtliga processer i verksamheten.
En viktig kulturell princip på Samskapa och i ungdomsresan är att vi är uthålliga och att vi står kvar. Vi är övertygade om att det är en avgörande faktor för att lyckas, vilket vi anser är vårt professionella ansvar.
Krav
Socionomutbildning som omfattar 3 år eller annan adekvat utbildning enligt föreskrifter från IVO
Behörig att kunna stå på tillstånd hos IVO
Minst 2 års yrkeserfarenhet med kvalificerat socialt arbete inom barn och ungdom
Tidigare erfarenhet av en arbetsledande roll med personal-, kvalitets-, behandlings- och ekonomiansvar
Kunskap om lagstiftning och regelverk för HVB-verksamhet
Goda kunskaper inom NPF och psykiatriska diagnoser
Trygghet i skriftlig och muntlig framställan
B-körkort
Meriterande
Erfarenhet av arbete/varit föreståndare på HVB-hem
Ledarskapsutbildning
Kvalitetsrelaterad utbildning/erfarenhet
Erfarenhet och/eller utbildning inom Lågaffektivt bemötande (LAB), KBT, MI
NPF-utbildningar
Steg 1 utbildning
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du har ett starkt engagemang för socialt arbete och är en självgående ledare. Du skall trivas med att arbeta verksamhetsnära och i tätt samarbete med dina behandlingspedagoger. Vidare så har du ett strukturerat, mål- och kvalitetsinriktat förhållningssätt och du uppskattar förändring och utvecklingsarbete. Du är stresstålig och flexibel och vi tror att du med prestigelöshet och kommunikation skapar delaktighet, förtroende och trygghet hos dina medarbetare.
Information om tjänsten
Omfattning: Heltid
Placering: Sölvesborg
Arbetstid: Förtroendetid
Start: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Information om rekryteringsprocessen
I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister i samband med anställning. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem. För att underlätta rekryteringsprocessen bör du direkt i samband med din ansökan begära utdraget, då handläggningstiderna kan vara långa.
Urval och intervjuer genomförs löpande.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!