Enkätkonstruktör till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Tjänsten är placerad på enheten för specialiststöd 2 som ingår i avdelningen för analys. Avdelningen följer upp, analyserar och utvärderar utvecklingen inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. En hörnpelare för myndighetens analysarbete är att inhämta information i form av enkätundersökningar där enheten har ansvar att ge metodstöd vid myndighetens datainsamlingar och analyser. Vi arbetar aktivt med att minska respondenternas uppgiftslämnarbörda varför vi även hjälper de olika uppdragen att identifiera alternativa datakällor när sådana finns. En av våra kollegor är nu tjänstledig och vi söker en vikarie som vill arbeta med att utforma och genomföra enkätundersökningar, och ge olika former av stöd i datainsamlingsfrågor. 

Vi söker dig som vill 


• ha ett kvalificerat och utvecklande arbete där du får möjlighet att lära dig mer om svensk hälso- och sjukvård och socialtjänst
• få insikt om den offentliga sektorns organisation och funktion
• få möjlighet att vara med och utveckla förutsättningarna för att hälso- och sjukvården ska kunna bidra till bättre hälsa för hela samhället. 

Vi söker dig som 


• har en akademisk examen med inriktning mot samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller annan utbildning som Socialstyrelsen finner relevant för tjänsten
• har erfarenhet av arbete med frågekonstruktion i enkätundersökningar
• har kunskap om mätfelsproblematik, frågeformulering och utformning av frågeformulär
• har erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll och har lätt att samarbeta med andra
• har mycket goda kunskaper i svenska språket. 

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, noggrann och har ett helhetstänk. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande. För att du ska kunna bidra i utvecklingsarbetet är det en förutsättning att du är samarbetsinriktad, ansvarstagande, flexibel och handlingskraftig samt har ett intresse av frågor som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. I rollen som enkätkonstruktör förekommer en hel del arbete av administrativ karaktär, exempelvis enkätprogrammering, utskick och påminnelser till respondenter, och det är därför viktigt att du trivs med sådana arbetsuppgifter. Stundtals kan arbetstempot vara högt varför det är viktigt att kunna prioritera självständigt och anpassa ditt arbete beroende på rådande förutsättningar. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Det är dessutom meriterande om du har 


• erfarenhet av arbete i ett webbaserat enkätverktyg
• erfarenhet av arbete inom offentlig sektor med liknande arbetsuppgifter
• erfarenhet av statistikbearbetning i SAS eller annan statistisk programvara. 

Anställningsinformation

Anställningen är ett vikariat på heltid till och med sista mars 2023, med möjlighet till förlängning. Placeringen är på enheten för specialiststöd 2 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare. 

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med något personligt brev. Välkommen med din ansökan, med bifogat cv, senast den 6 mars 2022. 

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information. 

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Björn Nilsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger eller Carolina Alm. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. 

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024