OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1500 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Utvecklingsavdelningen ansvarar för att koordinera myndighetens strategiska utveckling och att arbeta med konkretisering och genomförande av olika kundbehovsdrivna utvecklingsinitiativ. Avdelningen ansvarar också för utveckling av myndighetens försäkringsprodukter.
På utvecklingsavdelningen är vi idag drygt 80 medarbetare spridda över hela landet som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och i stor utsträckning i agila arbetsformer. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Pensionsmyndighetens utvecklingsavdelning söker en Enterprise Architect med inriktning på processer. Ditt huvudansvar ligger inom processer men du kommer även att hjälpa till och utveckla och förvalta Pensionsmyndighetens verksamhetsarkitektur som helhet. Det innebär exempelvis arbete med begrepps- och informationsmodeller, förmågor samt tjänster. Du har ett metodansvar och säkerställer att utvecklingsinitiativ återanvänder och vidareutvecklar strukturkapitalet och följer riktlinjer, principer och metoder.
Du förväntas att aktivt initiera, driva och delta i arbetet med att vidareutveckla och säkerställa en verksamhetsarkitektur och en verksamhetsarkitekturfunktion genom goda samarbeten, nätverkande, analys, rekommendationer och god överblick. Du kommer att jobba nära såväl arkitektkollegor inom vår EA-struktur som handläggningsverksamhet och IT, men även nära strategisk koordinering och andra intressenter inom myndigheten.
Du kommer ingå i produktenheten som ansvarar för förvaltning, förenkling och vidareutveckling av Pensionsmyndighetens försäkringsprodukter, för kompetens om tjänstepensioner och för omvärldsbevakning av pensionsprodukter.
Utbildning och erfarenhet:
Du som söker har en relevant högskoleexamen, gärna med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller systemvetenskaplig inriktning, eller kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har några års erfarenhet av att arbeta med processer och har gedigen erfarenhet av att leda arbete och workshops inom området. Du är van att agera i gränslandet mellan verksamheten och IT och att vara kittet däremellan.
Det är meriterande om du:
Har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom pensions-, försäkrings- eller bankområdet.
Erfarenhet av olika modelleringsverktyg, gärna Sparx-EA.
Erfarenhet av olika arkitekturramverk såsom Astrakan, BPMN och ArchiMate
Erfarenhet av kravanalys
Utbildning inom processmodellering och/eller är certifierad verksamhetsarkitekt
Egenskaper:
Du har ett professionellt arbetssätt, har lätt för att lära och ta till dig nya arbetssätt och sätter dig lätt in i nya verksamhetsområden. För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. Vidare är du kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du har förmåga att förmedla och lära ut metoder och arbetssätt till olika användargrupper. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda arbetsgrupper.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har mycket god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Vidare är du förtroendeskapande, har du har lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både utvecklingsteam, chefer och medarbetare. Du har ett coachande förhållningssätt och en bra förmåga att skapa goda relationer och att arbeta med andra i grupp.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, vi tillämpar provanställning om 6 månader. Start enligt överenskommelse.
Tjänsten kommer att vara placerad på något av Pensionsmyndighetens kontor. Dessa är Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Stockholm, Visby, Växjö och Halmstad.
Resor förekommer i tjänsten.
Webbaserade urvalstester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information kontakta gruppchef Sofie Hammarberg, tel 010-454 20 98.
Fackliga representanter:
Helena Blomkvist, ST, tel 010-454 28 53
Linda Modin, Saco, tel 010-454 33 36
Välkommen med din ansökan senast den 6 april 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-41
Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss samtal från säljare.